Opcje widoku
Deklaracja dostępności
Reset

Wycieczka Gimnazjalistów

Piękna jesienna pogoda oraz możliwość darmowego zwiedzania Zamku Królewskiego na Wawelu była dla Nas; uczniów klasy I i II gimnazjum impulsem do wyjazdu we wtorek 15.11.2016 roku na wycieczkę do Krakowa. Podczas pobytu na wzgórzu Wawelskim oprowadzani przez sympatycznych przewodników Zamku Królewskiego zwiedziliśmy i zobaczylismy:

• „Skarbiec Koronny i zbrojownię”, gdzie oprócz bogatych zbiorów biżuterii, zastaw stołowych, rzędów końskich rycerzy polskich i tureckich, zbroi i broni widzieliśmy miecz koronacyjny królów polskich „Szczerbiec” i dowiedzieliśmy się skąd ta szczerba .
  • „Reprezentacyjne Komnaty Królewskie”, to bogactwo arrasów, jedynych i unikatowych w całym świecie gobelinów, tkanych również nićmi ze szczerego złota.  Informację o ich cenie zabrał ze sobą do grobu Zygmunt August ostatni król z dynastii  Jagiellonów.
  • „Gobeliny Ogińskich” ze Słonimia to jedwabne tkaniny ze zbiorów muzeum na Wawelu, pokazywane tylko na wystawach okazjonalnych.
  • „Dama z gronostajem” Leonardo da Vinci (orginał !!!)  chyba najbardziej cenny i znany obraz malarstwa zagranicznego w Polsce.
  • „Wawel Zaginiony” to trasa archeologiczna utworzona w wykopaliskach pod Zamkiem pokazuje historię wzgórza Wawelskiego i znajdujących się na nim budowli nim powstał obecny zamek.

Kolejnym etapem zwiedzania wzgórza wawelskiego było odwiedzenie Katedry Wawelskiej, w której widzieliśmy relikwie świętych, kaplice królewskie, krypty polskich królów, wieszczów i bohaterów narodowych pochowanych w sarkofagach lub bogatych trumnach. Dotarcie do „Dzwonu Zygmunta” największego i najważniejszego dzwonu dla narodu polskiego, wymagało od nas trochę ekwilibrystyki. Jednak czego nie zrobi się dla spełnienia marzeń. Dowiedzieliśmy się, że dotknięcie serca dzwonu spełni nawet te najskrytsze. W „ Muzeum Katedralnym” zobaczyliśmy ważną dla Polski relikwię „Włócznię Św. Maurycego” podarowaną Bolesławowi  Chrobremu przez cesarza Ottona III na zjeździe gnieźnieńskim. Podczas zwiedzania wzgórza poznaliśmy też historię poszczególnych budynków stanowiących zabudowę Zamku i Katedry oraz dowiedzieliśmy się w jaki sposób zamek został odzyskany i odrestaurowany, po zniszczeniach jakich dokonali zaborcy.  To nie koniec wycieczki.  W dalszej części poszliśmy „Drogą Królewską” na największy w Europie rynek. Po drodze zobaczyliśmy min.: dom Jana Długosza, najstarszy kościół w Krakowie, Bazylikę św. Franciszka z secesyjnym wystrojem wnętrza, Pałac Biskupi. Sam rynek to wiele zabytków ( sukiennice, wieża ratuszowa), kościołów z najważniejszym dla krakowian Kościołem Mariackim, miejsc ważnych w historii Polski ( Hołd Pruski, Insurekcja Kościuszkowska), pomników ( Adama Mickiewicza „Adasia”). Odsłuchaliśmy granego dla nas hejnału i  zwiedziliśmy Kościół Mariacki oglądając ołtarz Wita Stwosza. Dochodząc do Bramy Floriańskiej wstąpiliśmy na posiłek regeneracyjny, ponieważ po całym dniu zwiedzania byliśmy bardzo głodni. Ostatnim etapem wycieczki był wieczorny spacer po Krakowie w kierunku naszego autokaru.

Data dodania: 2021-11-09 13:19:10
Data edycji: 2021-11-09 13:22:37
Ilość wyświetleń: 218

“Prawdziwie wielki jest ten człowiek, który chce się czegoś nauczyć”

Jan Paweł II
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej