Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Technika

Przedmiotowe zasady oceniania z techniki

w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Łąkcie Górnej

 klasy IV -VI

 

Opracowany na podstawie: Programu nauczania techniki w szkole podstawowej „Jak to działa?”  Lech Łabęcki, Marta Łabęcka, Nowa Era

 

Zgodny z:

  1. art.44zb ustawy z dnia 7 września1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018 r. poz. 1457, 1560, 1669 i 2245)
  2. Rozporządzeniem ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
  1. Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. 2017).
  2. Statutem Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Łąkcie Górnej
  3. Regulaminem nauczania zdalnego

 Ocena osiągnięć ucznia polega na rozpoznaniu stopnia opanowania przez niego wiadomości i umiejętności rozwiązywania zadań technicznych w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej. Ocenianie służy do sprawdzenia skuteczności procesu dydaktycznego i ma na celu:

  • informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i o postępach w tym zakresie,
  • wspomaganie ucznia w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
  • motywowanie do dalszych postępów w nauce,
  • dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o trudnościach w nauce oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,
  • umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

Kryteria oceniania

Oceniając osiągnięcia, należy zwrócić uwagę na:

  • rozumienie zjawisk technicznych,
  • umiejętność wnioskowania,
  • czytanie ze zrozumieniem instrukcji urządzeń i przykładów dokumentacji technicznej,
  • czytanie rysunków złożeniowych i wykonawczych,
  • umiejętność organizacji miejsca pracy,
  • właściwe wykorzystanie materiałów, narzędzi i urządzeń technicznych,
  • przestrzeganie zasad BHP,
  • dokładność i staranność wykonywania zadań.

Ocenę osiągnięć ucznia można sformułować z wykorzystaniem zaproponowanych kryteriów odnoszących się do sześciostopniowej skali ocen.

  • Stopień celujący otrzymuje uczeń, który pracuje systematycznie, wykonuje wszystkie zadania samodzielnie, a także starannie i poprawnie pod względem merytorycznym. Opanował wymaganą wiedzę i umiejętności, wykazuje się dużym zaangażowaniem na lekcji, a podczas wykonywania praktycznych zadań przestrzega zasad BHP, bezpiecznie posługuje się narzędziami i dba o właściwą organizację miejsca pracy.
  • Stopień bardzo dobry przysługuje uczniowi, który pracuje systematycznie i z reguły samodzielnie oraz wykonuje zadania poprawnie pod względem merytorycznym. Ponadto wykonuje działania techniczne w odpowiednio zorganizowanym miej­scu pracy i z zachowaniem podstawowych zasad bezpieczeństwa.
  • Stopień dobry uzyskuje uczeń, który podczas pracy na lekcjach korzysta z niewielkiej pomocy nauczyciela lub koleżanek i kolegów. W czasie wykonywania prac praktycznych właściwie dobiera narzędzia i utrzymuje porządek na swoim stanowisku pracy.
  • Stopień dostateczny przeznaczony jest dla ucznia, który pracuje systematycznie, ale podczas realizowania działań technicznych w dużej mierze korzysta z pomocy innych osób, a treści nauczania opanował na poziomie niższym niż dostateczny.
  • Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który z trudem wykonuje działania zaplanowane do zrealizowania podczas lekcji, ale podejmuje w tym kierunku starania. Na sprawdzianach osiąga wyniki poniżej oceny dostatecznej. Pracuje niesystematycznie, często jest nieprzygotowany do lekcji.
  • Stopień niedostateczny uzyskuje uczeń, który nie zdobył wiadomości i umiejętności niezbędnych do dalszego kształcenia. W trakcie pracy na lekcji nie wykazuje zaangażowania, przeważnie jest nieprzygotowany do zajęć i lekceważy podstawowe obowiązki szkolne.

Podczas oceniania osiągnięć uczniów poza wiedzą i umiejętnościami należy wziąć pod uwagę:

  • aktywność podczas lekcji,
  • zaangażowanie w wykonywane zadania,
  • umiejętność pracy w grupie,
  • obowiązkowość i systematyczność,
  • udział w pracach na rzecz szkoły i ochrony środowiska naturalnego.

W wypadku techniki uwzględniony jest  stosunek ucznia do wykonywania działań praktycznych. Istotne są też: pomysłowość konstrukcyjna, właściwy dobór materiałów, estetyka wykonania oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa. Ocena odzwierciedla indywidualne podejście ucznia do lekcji, jego motywację i zaangażowanie w pracę.

Metody sprawdzania osiągnięć

Ocena osiągnięć jest integralną częścią całego procesu nauczania. W nauczaniu techniki ocenie mogą podlegać następujące formy pracy:

  • test,
  • sprawdzian,
  • zadanie praktyczne,
  • zadanie domowe,
  • aktywność na lekcji,
  • odpowiedź ustna,
  • praca pozalekcyjna (np. konkurs, projekt).

 

 

 

Data dodania: 2021-10-08 14:26:59
Data edycji: 2021-10-13 09:34:17
Ilość wyświetleń: 624

“Prawdziwie wielki jest ten człowiek, który chce się czegoś nauczyć”

Jan Paweł II
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej