32-731 Żegocina
Łąkta Górna 304
PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z PLASTYKI
W KLASACH 4-7
obowiązujące w trybie stacjonarnym i zdalnym
DOKUMENTY OKREŚLAJĄCE PZO:
a) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych;
b) Podstawa programowa z plastyki wraz z późniejszymi zmianami;
c) Wewnątrzszkolny System Oceniania;
d) Program nauczania plastyki w klasach 4–7 szkoły podstawowej Do dzieła! autorstwa Jadwigi Lukas, Krystyny Onak, Marty Ipczyńskiej, Natalii Mrozkowiak Nowa Era;
e) Statut Szkoły.
OGÓLNE ZASADY:
a) Na pierwszej lekcji nauczyciel zapoznaje uczniów z zakresem wymagań programowych oraz przedmiotowymi zasadami oceniania na lekcjach plastyki;
b) każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości ;
c) ocenie podlegają wszystkie niżej wymienione formy aktywności;
d) każdy uczeń powinien otrzymać w ciągu półrocza minimum 4 oceny;
e) nie ocenia się ucznia na najbliższych zajęciach po dłuższej nieobecności w szkole;
f) każdy uczeń ma prawo zdobyć dodatkową ocenę za wykonanie pracy nadobowiązkowej;
g) dwa razy w półroczu ( klasa 4) i raz w półroczu (klasa 5-7) uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie do lekcji i brak pracy domowej z wyjątkiem zapowiedzianych sprawdzianów; obowiązkiem jest jednak nadrobienie zaległości;
h) uczeń, który opuścił więcej niż 50% lekcji nie może być klasyfikowany;
i) każdy uczeń w czasie pracy zdalnej pracuje systematycznie na platformie Teams, wysyłając tam regularnie dokumentację swojej pracy;
j) zachowanie uczniów jest zgodne z ustalonymi zasadami opisanymi w Statucie Szkoły; za pełnienie funkcji asystenta przez cały miesiąc uczeń otrzymuje pozytywny uwagę w e-dzienniku.
k) w czasie pracy zdalnej uczeń ma obowiązek włączyć kamerkę, gdy o to prosi nauczyciel.
SZCZEGÓŁOWE ZASADY:
Przybory:
a) uczeń ma obowiązek przynosić przybory na lekcje plastyki;
b) uczeń, który nie przyniósł przyborów na lekcję, ma obowiązek pracować na kartkach i z użyciem przyborów otrzymanych przez nauczyciela, po wcześniejszym zanotowaniu ich braku;
Zeszyty:
uczeń ma obowiązek posiadać zeszyt do plastyki i powinien on być prowadzony obowiązkowo, starannie oraz systematycznie;
Podręczniki :
uczeń ma obowiązek posiadać podręcznik do plastyki ( do dwóch tygodni licząc od pierwszych zajęć ma czas na oprawienie. Po tym okresie otrzymuje uwagę).
Prace plastyczne:
a) prace plastyczne należy wykonywać tylko i wyłącznie na lekcjach plastyki; chyba, że zostało niewiele do skończenia i uczeń prosi o dopracowanie w domu ( sporadycznie).
b) jeśli jest to praca dwugodzinna i na jednej z lekcji uczeń był nieobecny może ją wykonać na mniejszym formacie lub dokończyć w domu.
c) jeżeli uczeń jest nieobecny na lekcji ( na której została wykonana i zakończona praca plastyczna przez uczniów) nie musi wykonywać pracy plastycznej w domu.
d) krótsze prace, wymagające zastosowania prostszych technik należy wykonać w czasie jednej lekcji; dłuższe – w czasie dwóch jednostek lekcyjnych. O czasie wykonania pracy będzie informował nauczyciel przed rozpoczęciem działania plastycznego;
e) przy ocenie prac plastycznych będą brane pod uwagę następujące elementy:
- przede wszystkim indywidualny wkład i zaangażowanie ucznia w działania plastyczne;
- zgodność tematyczna, poprawność użytych technik plastycznych, estetyka wykonania;
f) uczeń jest zawsze poinformowany, co ma przynieść na następną lekcję ( zapis w zeszytach i pod zakładką zadania domowe w e-dzienniku ). W związku z tym ma obowiązek przynieść potrzebne materiały na kolejną lekcję.
g) uczeń, który 5 razy nie przygotował się do zajęć ( brak pracy plastycznej, przyborów, materiałów, zeszytu, książki, zadania domowego) otrzymuje uwagę negatywną w e-dzienniku.
h) uczeń ma obowiązek systematycznego oddawania prac plastycznych w określonym przez nauczyciela terminie (jeśli zapomni za tydzień oddać otrzymuje brak, jeśli nie przyniesie do 2 tygodni otrzymuje ocenę niedostateczną)
Te same terminy i zasady oddawania prac obowiązują w pracy zdalnej, ale wtedy uczeń wysyła zdjęcie pracy, pliki z prezentacją itp. na platformę Teams;
Zadanie domowe:
a) uczeń ma obowiązek wykonywać zadania domowe ( obowiązek ten nie dotyczy ucznia nieobecnego- ten uczeń może wykonać dobrowolnie, za co otrzyma plus z aktywności); zadanie domowe zaznacza w zeszycie za pomocą ustalonych na początku piktogramów;
b) dłuższe zadania są zapisywane w e-dzienniku przez nauczyciela.
Aktywność:
a) Uczeń może zdobyć plusy za aktywność (głównie za zaangażowanie w czasie zajęć, przynoszenie dodatkowych materiałów, pomoc nauczycielowi w przygotowaniu materiałów, wzbogacanie zeszytu reprodukcjami, pracami ,
b) Za uzyskanie 5 plusów uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą z plastyki do e-dziennika;
c) Informacje o aktywności ma zapisane w tabeli;
Konkursy:
a) Prace plastyczne na konkurs należy wykonywać starannie i samodzielnie;
b) uczeń może uczestniczyć dobrowolnie w nieograniczonej ilości konkursów plastycznych ( szkolnych i międzyszkolnych);
c) prace plastyczne na konkurs należy wykonywać samodzielnie w domu ( wyjątkiem będzie 100-procentowy udział uczniów danej klasy w konkursie- wtedy pracę wykonuje się w czasie lekcji plastyki);
d) jako uczestnik zobowiązany jest do terminowego oddawania prac starannych, podpisanych i zgodnych z tematyką;
e) za udział w trzech konkursach uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą; za I m-ce w etapie szkolnym i I - III miejsce na wyższych szczeblach otrzyma ocenę celującą;
f) Laureaci konkursów najwyższych szczebli będą nagradzani ocenami celującymi, podnoszącymi ogólną ocenę podczas klasyfikacji śródrocznej i rocznej o jeden stopień wyżej;
g) Informacje o konkursach, lokatach ma zapisane w zeszytach, tabeli, w Teamsie, e-dzienniku lub wysłane pocztą mailową.
Odpowiedź ustna:
a) odpowiedź ustna będzie sprawdzać znajomość podstawowych terminów plastycznych, wiadomości o epokach i stylach oraz wybitnych przedstawicielach świata artystycznego i ich wybranych dziełach);
b) ocenę będzie można poprawić na kolejnej lekcji;
c) należy mieć włączoną kamerę w czasie pracy zdalnej.
Sprawdziany i kartkówki:
a) Prace klasowe, krótkie sprawdziany są obowiązkowe;
b) Jeżeli uczeń opuścił pracę klasową z przyczyn losowych, to powinien ją napisać w ciągu dwóch tygodni od dnia powrotu do szkoły, po uzgodnieniu terminu z nauczycielem;
c) Uczeń może poprawić ocenę z pracy klasowej ( od oceny dostatecznej) w ciągu 2 tygodni od dnia oddania sprawdzonych prac;
d) Przy poprawianiu prac klasowych i pisaniu w drugim terminie kryteria ocen nie zmieniają się.
e) Krótkie sprawdziany mogą obejmować materiał z trzech ostatnich lekcji i nie muszą być zapowiadane.
f) Uczniowie nieobecni na krótkich sprawdzianach są odpytywani ustnie.
g) Krótkie sprawdziany nie podlegają poprawie.
OBSZARY I FORMY AKTYWNOŚCI:
Osiągnięcia edukacyjne ucznia są sprawdzane w następujących formach:
a) aktywność, zaangażowanie na lekcjach, kreatywność ucznia;
b) indywidualny wkład ucznia we własny rozwój , biorąc pod uwagę duże różnice uzdolnień, przygotowanie do lekcji;
c) postawa wobec stawianych zadań, wysiłek wkładany w wykonanie prac i przygotowanie do zajęć (przynoszenie materiałów, zeszytu, podręcznika);
d) wywiązywanie się z zadań domowych;
e) prace ucznia (prace plastyczne, referaty, album, plakat, wystawki, prezentacje multimedialne, filmy, fotografie, prace konkursowe itp. )
f) krótkie kartkówki i sprawdziany;
g) umiejętność posługiwania się technikami plastycznymi, komputerowymi, ćwiczenia plastyczne;
h) odpowiedź ustna;
i) praca na lekcji; praca w grupie;
k) udział w uroczystościach szkolnych;
l) prowadzenie zeszytu;
SPOSÓB USTALANIA OCENY ŚRÓDROCZNEJ I ROCZNEJ:
a) uwzględnia kryteria wewnątrzszkolnego systemu oceniania i przedmiotowych zasad oceniania;
b) odzwierciedla postawę ucznia wobec przedmiotu i wykonywanych zadań oraz wysiłek, jaki uczeń wkłada w ich realizację;
c) jest wykładnikiem osiągniętych umiejętności, poziomu ucznia do rozwijania zainteresowań plastycznych;
d) nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych;
e) uwzględnia oceny cząstkowe z zachowaniem następującej hierarchii:
- pisemne prace klasowe (sprawdziany, testy) i kartkówki;
- odpowiedzi ustne;
- działalność plastyczna ucznia ;
- aktywność ( w tym konkursy);
- ocena za zeszyt;
INFORMOWANIE UCZNIÓW I RODZICÓW O WYMAGANIACH I POSTĘPACH UCZNIA:
a) Wszystkie oceny są jawne i wystawiane według ustalonych kryteriów;
b) Wszelkie pisemne uwagi nauczyciela oraz oceny powinny być przez rodzica/opiekuna podpisane, jeśli zażyczy tego nauczyciel;
c) Uczeń ma prawo zapoznać się z uzasadnieniem ustalonej oceny;
d) Informacje o sprawdzonych i ocenionych pracach rodzice/opiekunowie uzyskują w e-dzienniku, do wglądu w czasie wywiadówek, indywidualnych spotkań z nauczycielem;
e) O przewidywanej ocenie śródrocznej lub rocznej uczeń informowany jest odpowiednio wcześniej przed klasyfikacyjną radą pedagogiczną;
f) O ocenie niedostatecznej rodzice/opiekunowie ucznia informowani są w formie pisemnej odpowiednio wcześniej przed klasyfikacyjną radą pedagogiczną. Za pisemne poinformowanie rodziców odpowiada wychowawca;
g) Tydzień przed radą klasyfikacyjną uczniowie informowani są o rzeczywistych ocenach śródrocznych / rocznych.
KRYTERIA OCENIANIA PRAC PISEMNYCH:
96% - 100% (ewentualnie + zadanie dodatkowe) - celujący
90% - 95% - bardzo dobry
75% - 89% - dobry
50% - 74% - ocena dostateczny
33% - 49% - ocena dopuszczający
0% - 32% - ocena niedostateczny
KRYTERIA OCEN POSZCZEGÓLNYCH FORM AKTYWNOŚCI:
|
“Prawdziwie wielki jest ten człowiek, który chce się czegoś nauczyć”
32-731 Żegocina
Łąkta Górna 304