Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Plastyka

PRZEDMIOTOWE  ZASADY  OCENIANIA Z PLASTYKI

W KLASACH 4-7

w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Łąkcie Górnej

obowiązujące w trybie stacjonarnym i zdalnym

 

DOKUMENTY OKREŚLAJĄCE PZO:

a) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019r. w sprawie oceniania, klasyfikowania  i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych;

b) Podstawa programowa z plastyki wraz z późniejszymi zmianami;

c) Wewnątrzszkolny System Oceniania;

d) Program nauczania plastyki w klasach 4–7 szkoły podstawowej Do dzieła! autorstwa Jadwigi Lukas, Krystyny Onak, Marty Ipczyńskiej, Natalii Mrozkowiak Nowa Era;

e) Statut Szkoły.

OGÓLNE ZASADY:

a) Na pierwszej lekcji nauczyciel zapoznaje uczniów z zakresem wymagań programowych oraz przedmiotowymi zasadami oceniania na lekcjach plastyki;

b) każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości ;

c) ocenie podlegają wszystkie niżej wymienione formy aktywności;

d) każdy uczeń powinien otrzymać w ciągu półrocza minimum 4 oceny;

e) nie ocenia się ucznia na najbliższych zajęciach po dłuższej nieobecności w szkole;

f) każdy uczeń ma prawo zdobyć dodatkową ocenę za wykonanie pracy nadobowiązkowej;

g) dwa razy w półroczu ( klasa 4) i raz w półroczu (klasa 5-7) uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie do lekcji i brak pracy domowej z wyjątkiem zapowiedzianych sprawdzianów; obowiązkiem jest jednak nadrobienie zaległości;

h) uczeń, który opuścił więcej niż 50% lekcji nie może być klasyfikowany;

i) każdy uczeń w czasie pracy zdalnej pracuje systematycznie na platformie Teams, wysyłając tam regularnie dokumentację swojej pracy;

j) zachowanie uczniów jest zgodne z ustalonymi zasadami opisanymi w Statucie Szkoły; za pełnienie funkcji asystenta przez cały miesiąc uczeń otrzymuje pozytywny uwagę w e-dzienniku.

k) w czasie pracy zdalnej uczeń ma obowiązek włączyć kamerkę, gdy o to prosi nauczyciel.

SZCZEGÓŁOWE ZASADY:

  Przybory:

 a) uczeń ma obowiązek przynosić przybory na lekcje plastyki;

b) uczeń, który nie przyniósł przyborów na lekcję, ma obowiązek pracować na kartkach i z użyciem przyborów otrzymanych przez nauczyciela, po wcześniejszym zanotowaniu ich braku;

Zeszyty:

 uczeń ma obowiązek posiadać zeszyt do plastyki i powinien on być prowadzony obowiązkowo, starannie oraz systematycznie;

Podręczniki :

 uczeń ma obowiązek posiadać podręcznik do plastyki ( do dwóch tygodni licząc od pierwszych zajęć ma czas na oprawienie. Po tym okresie otrzymuje uwagę).  

Prace plastyczne:

a) prace plastyczne należy wykonywać tylko i wyłącznie na lekcjach plastyki; chyba, że zostało niewiele do skończenia i uczeń prosi o dopracowanie w domu ( sporadycznie).

b) jeśli jest to praca dwugodzinna i na jednej z lekcji uczeń był nieobecny może ją wykonać na mniejszym formacie lub dokończyć w domu.

c) jeżeli uczeń jest nieobecny na lekcji ( na której została wykonana i zakończona praca plastyczna przez uczniów) nie musi wykonywać pracy plastycznej w domu.

d) krótsze prace, wymagające zastosowania prostszych technik należy wykonać w czasie jednej lekcji; dłuższe – w czasie dwóch jednostek lekcyjnych. O czasie wykonania pracy będzie informował nauczyciel przed rozpoczęciem działania plastycznego;

e) przy ocenie prac plastycznych będą brane  pod uwagę następujące elementy:

- przede wszystkim  indywidualny wkład i zaangażowanie ucznia w działania  plastyczne;

- zgodność tematyczna,  poprawność użytych technik plastycznych, estetyka wykonania;

f) uczeń jest zawsze poinformowany, co ma przynieść na następną lekcję ( zapis w zeszytach i pod zakładką zadania domowe w e-dzienniku ). W związku z tym ma obowiązek przynieść potrzebne materiały   na kolejną lekcję.

g) uczeń, który 5 razy nie przygotował się do zajęć ( brak pracy plastycznej, przyborów, materiałów, zeszytu, książki, zadania domowego) otrzymuje uwagę negatywną w e-dzienniku.

h) uczeń ma obowiązek systematycznego oddawania prac plastycznych w określonym przez nauczyciela terminie (jeśli zapomni za tydzień oddać otrzymuje brak, jeśli nie przyniesie do 2 tygodni otrzymuje ocenę niedostateczną)

Te same terminy i zasady oddawania prac obowiązują w pracy zdalnej, ale wtedy uczeń wysyła zdjęcie pracy, pliki z prezentacją  itp. na platformę Teams;

Zadanie domowe:

a) uczeń ma obowiązek wykonywać zadania domowe ( obowiązek ten nie dotyczy ucznia nieobecnego- ten uczeń może wykonać dobrowolnie, za co otrzyma plus z aktywności); zadanie domowe zaznacza w zeszycie za pomocą ustalonych na początku piktogramów;

b) dłuższe zadania są zapisywane w e-dzienniku przez nauczyciela.

Aktywność:

a) Uczeń może zdobyć plusy za aktywność (głównie za zaangażowanie w czasie zajęć, przynoszenie dodatkowych materiałów, pomoc nauczycielowi w przygotowaniu materiałów,  wzbogacanie zeszytu reprodukcjami, pracami ,

b) Za uzyskanie 5 plusów uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą z plastyki do e-dziennika;

c) Informacje o aktywności ma zapisane w tabeli;

Konkursy:

a) Prace plastyczne na konkurs należy wykonywać starannie i samodzielnie;

b) uczeń może uczestniczyć dobrowolnie w nieograniczonej ilości konkursów plastycznych ( szkolnych i międzyszkolnych);

c) prace plastyczne na konkurs należy wykonywać samodzielnie w domu ( wyjątkiem będzie 100-procentowy udział uczniów danej klasy w konkursie- wtedy pracę wykonuje się w czasie lekcji plastyki);

d) jako uczestnik zobowiązany jest do terminowego oddawania prac starannych, podpisanych i zgodnych z tematyką;

e) za udział w trzech konkursach uczeń otrzymuje ocenę bardzo  dobrą; za I m-ce  w etapie szkolnym i I - III miejsce  na wyższych szczeblach otrzyma ocenę celującą;

f) Laureaci konkursów najwyższych szczebli będą nagradzani ocenami celującymi, podnoszącymi ogólną ocenę podczas klasyfikacji śródrocznej i rocznej o jeden stopień wyżej;

g) Informacje o konkursach, lokatach ma zapisane w zeszytach, tabeli, w Teamsie, e-dzienniku lub wysłane pocztą mailową.

Odpowiedź ustna:

a) odpowiedź ustna będzie sprawdzać znajomość podstawowych terminów plastycznych, wiadomości o epokach i stylach oraz wybitnych przedstawicielach świata artystycznego i ich wybranych dziełach);

b) ocenę będzie można poprawić na kolejnej lekcji;

c) należy mieć włączoną kamerę w czasie pracy zdalnej.

Sprawdziany i kartkówki:

a) Prace klasowe, krótkie sprawdziany są obowiązkowe;

b) Jeżeli uczeń opuścił pracę klasową z przyczyn losowych, to powinien ją napisać w ciągu dwóch tygodni od dnia powrotu do szkoły, po uzgodnieniu terminu z nauczycielem;

c) Uczeń może poprawić ocenę z pracy klasowej ( od oceny dostatecznej) w ciągu 2 tygodni od dnia oddania sprawdzonych prac;

d) Przy poprawianiu prac klasowych i pisaniu w drugim terminie kryteria ocen nie zmieniają się.

e) Krótkie sprawdziany mogą obejmować materiał z trzech ostatnich lekcji i nie muszą być zapowiadane.

f) Uczniowie nieobecni na krótkich sprawdzianach są odpytywani ustnie.

g) Krótkie sprawdziany nie podlegają poprawie.

OBSZARY I FORMY AKTYWNOŚCI:

 Osiągnięcia edukacyjne ucznia są sprawdzane w następujących formach:

a) aktywność, zaangażowanie na lekcjach, kreatywność ucznia;

b) indywidualny wkład ucznia we własny rozwój , biorąc pod uwagę duże różnice uzdolnień, przygotowanie do lekcji;
c) postawa wobec stawianych zadań, wysiłek wkładany w wykonanie prac i przygotowanie do zajęć  (przynoszenie materiałów, zeszytu, podręcznika);

d) wywiązywanie się z zadań domowych;

e) prace ucznia (prace plastyczne, referaty, album, plakat, wystawki, prezentacje multimedialne, filmy, fotografie, prace konkursowe itp. )

f) krótkie kartkówki i sprawdziany;

g) umiejętność posługiwania się technikami plastycznymi, komputerowymi, ćwiczenia plastyczne;

h) odpowiedź ustna;

i) praca na lekcji; praca w grupie;

k) udział w uroczystościach szkolnych;

l) prowadzenie zeszytu;

SPOSÓB USTALANIA OCENY ŚRÓDROCZNEJ I ROCZNEJ:

a) uwzględnia kryteria wewnątrzszkolnego systemu oceniania i przedmiotowych zasad oceniania;

b) odzwierciedla postawę ucznia wobec przedmiotu i wykonywanych zadań oraz wysiłek, jaki uczeń wkłada w ich realizację;  

c) jest wykładnikiem osiągniętych umiejętności, poziomu ucznia do rozwijania zainteresowań plastycznych;

d) nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych;

e) uwzględnia oceny cząstkowe z zachowaniem następującej hierarchii:

- pisemne prace klasowe (sprawdziany, testy) i kartkówki;
-  odpowiedzi ustne;
-  działalność plastyczna ucznia ; 
-  aktywność ( w tym konkursy);

-  ocena za zeszyt;

INFORMOWANIE UCZNIÓW I RODZICÓW O WYMAGANIACH I POSTĘPACH UCZNIA:

a) Wszystkie oceny są jawne i wystawiane według ustalonych kryteriów;
b) Wszelkie pisemne uwagi nauczyciela oraz oceny powinny być przez rodzica/opiekuna podpisane, jeśli zażyczy tego nauczyciel;
c) Uczeń ma prawo zapoznać się z uzasadnieniem ustalonej oceny;
d) Informacje o sprawdzonych i ocenionych pracach rodzice/opiekunowie uzyskują w e-dzienniku,  do wglądu w czasie wywiadówek, indywidualnych spotkań z nauczycielem;

e) O przewidywanej ocenie śródrocznej lub rocznej uczeń informowany jest odpowiednio wcześniej przed klasyfikacyjną radą pedagogiczną;
f) O ocenie niedostatecznej rodzice/opiekunowie ucznia informowani są w formie pisemnej odpowiednio wcześniej  przed klasyfikacyjną radą pedagogiczną. Za pisemne poinformowanie rodziców odpowiada wychowawca;
g) Tydzień przed radą klasyfikacyjną uczniowie informowani są o  rzeczywistych ocenach śródrocznych / rocznych. 

KRYTERIA OCENIANIA PRAC PISEMNYCH:

 96% - 100% (ewentualnie + zadanie dodatkowe)  - celujący

90% - 95%                                                                   - bardzo dobry

75% - 89%                                                                   - dobry

50% - 74%                                                                   - ocena dostateczny

33% - 49%                                                                   - ocena dopuszczający

0% - 32%                                                                     - ocena niedostateczny

                                                                                                                       

KRYTERIA OCEN POSZCZEGÓLNYCH FORM AKTYWNOŚCI:

OCENA:

WYMAGANIA:

 

 

 

celująca

Uczeń/uczennica opanowuje zakres wiadomości  i umiejętności objętych programem  w stopniu bardzo dobrym i dodatkowo :

- czynnie uczestniczy w zajęciach lekcyjnych;

- wykazuje zainteresowanie plastyką ; posiada wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania plastyki w danej klasie;

- podejmuje dodatkowe zadania (zdobywa informacje z różnych źródeł wiedzy, gromadzi np. reprodukcje, angażuje się w  życie artystyczne klasy i szkoły, przygotowuje materiały na lekcje, do gazetki);

- reprezentuje klasę i szkołę w wielu konkursach plastycznych;

- osiąga sukcesy w konkursach na szczeblu powiatowym, wojewódzkim, ogólnopolskim;

- zna miejscowe zabytki;

- wykazuje zaangażowanie w twórczości swobodnej; proponuje rozwiązania nietypowe

 

 

bardzo dobra

Uczeń, opanował zakres wiadomości i umiejętności w wysokim stopniu, a ponadto:

- wykazuje aktywną postawę w pracach indywidualnych i zespołowych;

- wyróżniająco wywiązuje się z wszelkich zadań i powierzonych mu ról

- uzyskuje bardzo dobre i dobre oceny cząstkowe;

- starannie wykonuje ćwiczenia plastyczne

- rozpoznaje dzieła artystów;

- rozumie pojęcia z zakresu plastyki;

- w pełni przyswoił wiadomości objęte programem;

dobra

Uczeń, opanował zakres wiadomości i umiejętności w średnim stopniu, a także:

- pracuje zazwyczaj systematycznie i efektywnie, indywidualnie i w grupie;

- najczęściej uzyskuje dobre oceny cząstkowe;

- zna podstawowe terminy plastyczne, wie co one oznaczają;

- wykazuje gotowość i zdolność zabierania głosu w dyskusjach o prezentowanych obiektach;

- starannie wykonuje ćwiczenia plastyczne;

dostateczna

Uczeń opanował zakres wiadomości  i umiejętności na miarę swoich możliwości oraz:

- nie zawsze pracuje systematycznie;

- niezbyt chętnie podejmuje wszelkie działania plastyczne;

- najczęściej uzyskuje dostateczne oceny cząstkowe;

- słabo rozumie terminy plastyczne;

dopuszczająca

Uczeń opanował zakres wiadomości  i umiejętności na poziomie podstawowym , a także:

- wymienia niektóre terminy plastyczne ;

- nie wykazuje inwencji w pracach plastycznych i dyskusjach w czasie lekcji ;

- niestarannie wykonuje ćwiczenia ;

- nie pracuje systematycznie i niezbyt chętnie podejmuje działania ;

- ma spore luki w wiadomościach objętych programem;

niedostateczna

Uczeń nawet w stopniu elementarnym nie opanował materiału i nie nabył  umiejętności wskazanych w programie nauczania oraz :

- nie wykazuje zainteresowania przedmiotem ;

- nie wykazuje żadnej chęci do poprawy swej oceny ;

- nie bierze udziału w działaniach twórczych z plastyki;

- nie prowadzi zeszytu przedmiotowego ;

- ma spore luki w wiadomościach, trudne do uzupełnienia;

- prace plastyczne są  bardzo niestaranne;

 

Data dodania: 2021-10-08 14:26:29
Data edycji: 2023-09-12 12:43:41
Ilość wyświetleń: 1314

“Prawdziwie wielki jest ten człowiek, który chce się czegoś nauczyć”

Jan Paweł II
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej