Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Historia

PRZEDMIOTOWE  ZASADY  OCENIANIA Z  HISTORII W SZKOLE PODSTAWOWEJ  IM. JANA PAWŁA II W ŁĄKCIE GÓRNEJ

Podstawa prawna:

 

1.    art.44 b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018 r. poz. 1457, 1560, 1669 i 2245)

2.       ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych

3.       ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej(Dz.U. 2017 poz. 356 z późn. zmianami)

  1. Statut Szkoły

 

Nauczania historii w naszej  szkole odbywa się według programu opracowanego do podręcznika wydawnictwa  Nowa Era „Wczoraj i dziś”

 

Program realizowany będzie w następującym wymiarze:

klasa    IV -     1godzina tygodniowo

klasa    V  -      2 godziny tygodniowo

klasa VI -        2 godziny tygodniowo

klasa  VII -      2 godziny tygodniowo

klasa  VIII -    2 godziny tygodniowo

Kontrakt z uczniami:

  1. Na początku roku szkolnego nauczyciel zapoznaje z zakresem wymagań programowych oraz systemem oceniania na lekcjach historii.
  2. Każdy uczeń/uczennica jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
  3. Bieżące ocenianie obejmuje: dłuższe formy pracy pisemnej, testy, krótkie formy pisemne (kartkówki), sprawdziany z mapek, odpowiedzi ustne. Oceniana jest także aktywność ucznia/uczennicy na lekcjach, prace domowe, udział w konkursach i olimpiadach.
    • odpowiedzi ustne obejmują materiał działu aktualnie omawianego
    • krótkie formy pisemne „kartkówki” mogą obejmować materiał nauczania z trzech ostatnich lekcji (nie muszą być wcześniej zapowiadane).
    • dłuższe formy pisemne obejmujące większą część materiału (dział lub kilka działów) sprawdziany lub dłuższe prace pisemne w ciągu semestru będą przeprowadzane 2-3 razy i są zapowiadane zgodnie ze Statutem szkoły.
    • dłuższe formy pisemne są obowiązkowe.
    • jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie może napisać z całą klasą, to powinien to uczynić w terminie uzgodnionym przez nauczyciela, nie później niż 2 tygodnie od daty wpisania ocen ze sprawdzianu..
    • nauczycielowi przysługuje czas 2 tygodni na sprawdzenie prac pisemnych
  4. W ocenie prac pisemnych ustala się procentowy wskaźnik przeliczenia punktacji pracy na daną ocenę:

Poniżej 32% - ocena niedostateczna

33% - 50-% - ocena dopuszczająca

50% - 75%  - ocena dostateczna

76% - 90%  - ocena dobra

91% - 95% - ocena bardzo dobra 

96% - 100% - ocena celująca

  1. Ocena z pracy klasowej może być poprawiona /jednokrotnie/ przez ucznia/uczennicę w terminie 2 tygodni od oddania pracy klasowej.
  2. Przy poprawianiu prac klasowych i pisaniu w drugim terminie kryteria ocen nie zmieniają się.
  3. Ocenie podlegają wszystkie wymienione formy aktywności ucznia .
  4. Każdy uczeń/uczennica powinien otrzymać w ciągu półrocza minimum 3 oceny.
  5. Nie ocenia się uczniów/uczennic do trzech dni po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole.
  6. Uczeń/uczennica, który opuścił więcej niż 50% lekcji może nie być klasyfikowany z przedmiotu.
  7. Każdy uczeń/uczennica ma prawo do dodatkowych ocen za wykonane prace nadobowiązkowe.
  8. Uczeń/uczennica ma prawo raz w ciągu półrocza zgłosić nieprzygotowanie do lekcji (nie dotyczy prac klasowych i zapowiedzianych powtórek oraz czasu klasyfikacji).
  9. Wszystkie sprawy sporne, nie ujęte w PZO, rozstrzygane będą zgodnie ze Statutem szkoły oraz rozporządzeniami MEN.
  10. Oceny klasyfikacyjne  śródroczne i roczne ustala nauczyciel przedmiotu biorąc pod uwagę wszystkie oceny cząstkowe, ze szczególnym uwzględnieniem ocen z dłuższych sprawdzianów pisemnych, a w przypadku oceny końcowej (rocznej) również oceny śródrocznej.
  11. Jeżeli uczeń/uczennica uzyska wysokie wyróżnienie w olimpiadzie przedmiotowej w etapie pozaszkolnym, może uzyskać ocenę celującą na koniec semestru bądź koniec roku.

Standardy osiągnięć ucznia –ocena środroczna i roczna

Historia klasa IV

Ocena dopuszczająca

Uczeń/uczennica zna i rozumie różnice między życiem dziś a życiem w przeszłości. Potrafi określić kolejność tych wydarzeń (co było najpierw, a co potem).

Ocena dostateczna

Uczeń/uczennica zna i rozumie różnice między życiem dziś a życiem w przeszłości.. Potrafi określić kolejność tych wydarzeń (co było najpierw, a co potem). Zna podstawowe pojęcia z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie.

Ocena dobra

Uczeń/uczennica zna wymagane programem fakty historyczne i datuje je z do­kładnością do jednego stulecia. Potrafi przedstawić najważniejsze przyczyny i skutki poznanych wydarzeń.

Ocena bardzo dobra

Uczeń/uczennica potrafi podzielić przeszłość na epoki. Umie nazwać poznane epoki, podać cechy odróżniające jedną epokę   od innych oraz zaznaczyć je na osi czasu. Zaczyna rozumieć motywacje ludzkich działań w przeszłości i w teraźniejszości. Umie, na podstawowym poziomie, wykorzystać różne rodzaje źródeł historycznych. Potrafi umiejscowić wydarzenia  w przestrzeni (mapa). Zna wymagane programem fakty historyczne i potrafi powiązać je w ciąg chronologiczny.

Ocena celująca

Uczeń/uczennica potrafi podzielić przeszłość na epoki. Umie nazwać poznane epoki, podać cechy odróżniające jedną epokę od innych oraz zaznaczyć je na osi czasu. Zaczyna rozumieć motywacje ludzkich działań w przeszłości i w teraźniejszości. Umie, na podstawowym poziomie, wykorzystać różne rodzaje źródeł historycznych. Potrafi umiejscowić wydarzenia w przestrzeni (mapa). Zna wymagane programem fakty historyczne i potrafi powiązać je w ciąg chronologiczny. Zdaje sobie sprawę z wpływu przeszłości  na teraźniejszość.

Uczeń/uczennica bierze udział w konkursach przedmiotowych i międzyprzedmiotowych związanych  tematycznie z historią, wykazuje w nich aktywność i duży zasób wiedzy na etapie szkolnym lub kwalifikuje się   do etapu ponadszkolnego.

Uczeń/uczennica wykazuje na lekcjach szczególną erudycję historyczną. Zdaje sobie sprawę z wpływu przeszłości na teraźniejszość. Czynnie stosuje poznane pojęcia  z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie.

 

Historia klasa V

Ocena dopuszczająca

Uczeń/uczennica zna i rozumie różnice między życiem dziś a życiem w przeszłości. Posiada podstawową wiedzę dotyczącą omówionych  w ciągu roku wydarzeń z dziejów Polski. Potrafi określić kolejność tych wydarzeń (co było najpierw, a co potem).

Ocena dostateczna

Uczeń/uczennica zna i rozumie różnice między życiem dziś a życiem w przeszłości. Posiada podstawową wiedzę dotyczącą omówionych w ciągu roku wydarzeń z dziejów Polski   i Europy. Potrafi określić kolejność tych wydarzeń (co było najpierw, a co potem). Zna podstawowe pojęcia z zakresu historii i wiedzy  o społeczeństwie.

Ocena dobra

Uczeń/uczennica zna wymagane programem fakty historyczne i datuje je z do­kładnością do jednego stulecia. Potrafi przedstawić najważniejsze przyczyny i skutki poznanych wydarzeń. Czynnie stosuje poznane pojęcia z zakresu historii i wiedzy   o społeczeństwie.

 

Ocena bardzo dobra

Uczeń/uczennica potrafi podzielić przeszłość na epoki. Umie nazwać poznane epoki, podać cechy odróżniające jedną epokę od innych oraz zaznaczyć je na osi czasu. Zaczyna rozumieć motywacje ludzkich działań w przeszłości i w teraźniejszości. Umie, na podstawowym poziomie, wykorzystać różne rodzaje źródeł historycznych. Potrafi umiejscowić wydarzenia w przestrzeni (mapa). Zna wymagane programem fakty historyczne i potrafi powiązać je w ciąg chronologiczny. Zdaje sobie sprawę z wpływu przeszłości na teraźniejszość.

 

Ocena celująca

Uczeń/uczennica potrafi podzielić przeszłość na epoki. Umie nazwać poznane epoki, podać cechy odróżniające jedną epokę od innych oraz zaznaczyć je na osi czasu. Zaczyna rozumieć motywacje ludzkich działań   w przeszłości i w teraźniejszości. Umie, na podstawowym poziomie, wykorzystać różne rodzaje źródeł historycznych. Potrafi umiejscowić wydarzenia w przestrzeni (mapa). Zna wymagane programem fakty historyczne i potrafi powiązać je w ciąg chronologiczny. Zdaje sobie sprawę z wpływu przeszłości  na teraźniejszość.

Uczeń/uczennica bierze udział w konkursach przedmiotowych i międzyprzedmiotowych związanych  tematycznie z historią, wykazuje w nich aktywność i duży zasób wiedzy na etapie szkolnym lub kwalifikuje się do etapu ponadszkolnego.

Uczeń/uczennica wykazuje  na lekcjach szczególną erudycję historyczną.

 

Historia klasa VI

Ocena dopuszczająca

Uczeń/uczennica zna i rozumie różnice między życiem dziś a życiem w przeszłości. Posiada podstawową wiedzę dotyczącą omówionych w ciągu roku wydarzeń   z dziejów Polski i Europy. Potrafi określić kolejność tych wydarzeń (co było najpierw, a co potem). Zna podstawowe pojęcia z zakresu historii i wiedzy    o społeczeństwie.

Ocena dostateczna

Uczeń/uczennica zna wymagane programem fakty historyczne i datuje je z do­kładnością do jednego stulecia. Potrafi przedstawić najważniejsze przyczyny i skutki poznanych wydarzeń. Czynnie stosuje poznane pojęcia z zakresu historii i wiedzy  o społeczeństwie.

Ocena dobra

Uczeń/uczennica potrafi podzielić przeszłość na epoki. Umie nazwać poznane epoki, podać cechy odróżniające jedną epokę od innych oraz zaznaczyć je na osi czasu. Zaczyna rozumieć motywacje ludzkich działań w przeszłości i w teraźniejszości. Umie, na podstawowym poziomie, wykorzystać różne rodzaje źródeł historycznych. Potrafi umiejscowić wydarzenia w przestrzeni (mapa). Zna wymagane programem fakty historyczne i potrafi powiązać je w ciąg chronologiczny. Zdaje sobie sprawę z wpływu przeszłości  na teraźniejszość.

Ocena bardzo dobra

Uczeń/uczennica umie krótko scharakteryzować każdą z poznanych epok. Potrafi pokazać związki przyczynowo-skutkowe między poznanymi wydarzeniami. Rozumie oraz wstępnie interpretuje proste teksty źródłowe. Zna daty roczne przełomowych wydarzeń. Potrafi przedstawić wpływ poznanych wydarzeń  z przeszłości na teraźniej­szość.

Ocena celująca

Uczeń/uczennica potrafi scharakteryzować każdą z poznanych epok, wykazując znaczną wiedzę oraz zrozumienie warunków życia  w przeszłości. Umie, na pod­stawowym poziomie, przedstawić wybrane zagadnienie jako proces historyczny (np. stosunek ludzi do środowiska przyrodniczego od czasów prehistorycznych  do dziś). Interpretuje proste teksty źródłowe, umie je wykorzystać  w trakcie wypowiedzi.

Uczeń/uczennica bierze udział w konkursach przedmiotowych i  międzyprzedmiotowych związanych  tematycznie z historią, wykazuje w nich aktywność i duży zasób wiedzy na etapie szkolnym lub kwalifikuje się do etapu ponadszkolnego.

Uczeń/uczennica wykazuje na lekcjach szczególną erudycję historyczną.

 

Historia klasa VII

Ocena dopuszczająca

Uczeń/uczennica zna i rozumie różnice między życiem dziś a życiem w przeszłości. Posiada podstawową wiedzę dotyczącą omówionych  w trakcie nauki wydarzeń  z dziejów Polski i Europy. Potrafi określić kolejność tych wydarzeń (co było najpierw, a co potem). Zna podstawowe pojęcia z zakresu historii i wiedzy  o społeczeństwie.

Ocena dostateczna

Uczeń/uczennica zna wymagane programem fakty historyczne i datuje je z do­kładnością do jednego stulecia. Umie przedstawić najważniejsze przyczyny i skutki poznanych wydarzeń. Czynnie stosuje poznane pojęcia z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie.

Ocena dobra

Uczeń/uczennica potrafi podzielić przeszłość na epoki. Umie nazwać poznane epoki, podać cechy odróżniające jedną epokę od innych oraz zaznaczyć je na osi czasu. Zaczyna rozumieć motywacje ludzkich działań w przeszłości i w teraźniejszości. Umie, na podstawowym poziomie, wykorzystać różne rodzaje źródeł historycznych. Potrafi umiejscowić wydarzenia w przestrzeni (mapa). Zna wymagane programem fakty historyczne i potrafi powiązać je w ciąg chronologiczny. Zdaje sobie sprawę  z wpływu przeszłości na teraźniejszość.

Ocena bardzo dobra

Uczeń/uczennica umie krótko scharakteryzować każdą z poznanych epok. Potrafi pokazać związki przyczynowo-skutkowe między wydarzeniami. Rozumie oraz wstęp­nie interpretuje proste teksty źródłowe. Zna daty roczne przełomowych wydarzeń. Potrafi przedstawić wpływ poznanych wydarzeń z przeszłości na teraźniejszość.

Ocena celująca

Uczeń/uczennica umie,  na pod­stawowym poziomie, przedstawić wybrane zagadnienie jako proces historyczny (np. stosunek ludzi  do środowiska przyrodniczego od czasów prehistorycznych
do dziś). Interpretuje proste teksty źródłowe, potrafi je wykorzystać w trakcie wypowiedzi. Umie wykorzystać swą wiedzę faktograficzną, by  w przemyślany sposób przedstawić dane zagadnienie jako proces historyczny zarówno w obrębie jednej epoki, jak i na przestrzeni kilku epok. Zaczyna rozumieć, że możliwe są przeciwstawne interpretacje wydarzeń. Umie wybrać odpowiedni tekst źródłowy dla uzasadnienia swojej wypowiedzi. Potrafi samodzielnie wyciągnąć wnioski z materiałów źródłowych i lektur (podręcznika).  W wypowiedziach wykorzystuje znajomość dat i pojęć Na podstawie znacznej wiedzy faktograficznej, analizuje przyczyny i następstwa poznanych wydarzeń. Rozumie przyczyny powstawania przeciwstawnych interpretacji wydarzeń historycznych. Wykazuje niezależność w formułowaniu sądów. Zaczyna krytycznie oceniać źródła historyczne, potrafi je zinterpretować ze znacznym zrozumieniem dla realiów epoki.

Uczeń/uczennica bierze udział w konkursach przedmiotowych i  międzyprzedmiotowych związanych  tematycznie z historią, wykazuje w nich aktywność i duży zasób wiedzy na etapie szkolnym lub kwalifikuje się do etapu ponadszkolnego.

Uczeń/uczennica wykazuje na lekcjach szczególną erudycję historyczną.

 

Historia klasa VIII

Ocena dopuszczająca

Uczeń/uczennica zna i rozumie różnice między życiem dziś a życiem w przeszłości. Posiada podstawową wiedzę dotyczącą omówionych  w trakcie nauki wydarzeń z dziejów Polski i Europy. Potrafi określić kolejność tych wydarzeń (co było najpierw, a co potem). Zna podstawowe pojęcia z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie. Zna wymagane programem fakty historyczne i datuje je z do­kładnością do jednego stulecia.

Ocena dostateczna

Uczeń/uczennica potrafi podzielić przeszłość na epoki. Umie przedstawić najważniejsze przyczyny i skutki poznanych wydarzeń. Czynnie stosuje poznane pojęcia z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie. Umie krótko scharakteryzować każdą z poznanych epok

Ocena dobra

Uczeń/uczennica potrafi pokazać związki przyczynowo-skutkowe między wydarzeniami. Rozumie oraz wstęp­nie interpretuje proste teksty źródłowe. Umie nazwać poznane epoki, podać cechy odróżniające jedną epokę od innych oraz zaznaczyć je na osi czasu. Zaczyna rozumieć motywacje ludzkich działań w przeszłości  i w teraźniejszości. Umie, na podstawowym poziomie, wykorzystać różne rodzaje źródeł historycznych. Potrafi umiejscowić wydarzenia  w przestrzeni (mapa). Potrafi scharakteryzować każdą z poznanych epok, wykazując znaczną wiedzę oraz zrozumienie warunków życia  w przeszłości.

Ocena bardzo dobra

Uczeń/uczennica umie, na pod­stawowym poziomie, przedstawić wybrane zagadnienie jako proces historyczny (np. stosunek ludzi do środowiska przyrodniczego od czasów prehistorycznych  do dziś). Interpretuje proste teksty źródłowe, potrafi je wykorzystać w trakcie wypowiedzi. Zna wymagane programem fakty historyczne   i potrafi powiązać je w ciąg chronologiczny. Zaczyna rozumieć, że możliwe są przeciwstawne interpretacje wydarzeń. Umie wybrać odpowiedni tekst źródłowy dla uzasadnienia swojej wypowiedzi. Potrafi samodzielnie wyciągnąć wnioski z materiałów źródłowych i lektur (podręcznika). W wypowiedziach wykorzystuje znajomość dat i pojęć. Zdaje sobie sprawę z wpływu przeszłości na teraźniejszość. Zna daty dzienne przełomowych wydarzeń. Potrafi przedstawić wpływ poznanych wydarzeń  z przeszłości 
na teraźniejszość.

Ocena celująca

Uczeń/uczennica na podstawie znacznej wiedzy faktograficznej, analizuje przyczyny i następstwa poznanych wydarzeń. Rozumie przyczyny powstawania przeciwstawnych interpretacji wydarzeń historycznych. Wykazuje niezależność w formułowaniu sądów. Zaczyna krytycznie oceniać źródła historyczne, potrafi je zinterpretować  ze znacznym zrozumieniem dla realiów epoki. Jest w stanie zanalizować zależności i przemiany historyczne, wskazać ich bliskie i dalekie przyczyny oraz następstwa. Przedstawiane przez siebie wydarzenia bądź procesy umieszcza w szerokim kontekście historycznym. Wyjaśnia   i analizuje różne interpretacje wydarzeń, umiejąc je samodzielnie ocenić. Potrafi wy­korzystać materiały źródłowe oraz literaturę przedmiotu do zbadania i omówienia wybranego zagadnienia.

Uczeń/uczennica bierze udział w konkursach przedmiotowych i  międzyprzedmiotowych związanych  tematycznie z historią, wykazuje w nich aktywność i duży zasób wiedzy na etapie szkolnym lub kwalifikuje się do etapu ponadszkolnego.

Uczeń/uczennica wykazuje na lekcjach szczególną erudycję historyczną.

 

 

Data dodania: 2021-09-28 11:30:41
Data edycji: 2023-09-12 09:55:47
Ilość wyświetleń: 784

“Prawdziwie wielki jest ten człowiek, który chce się czegoś nauczyć”

Jan Paweł II
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej