32-731 Żegocina
Łąkta Górna 304
PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z HISTORII W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. JANA PAWŁA II W ŁĄKCIE GÓRNEJ
Podstawa prawna:
Nauczania historii w naszej szkole odbywa się według programu opracowanego do podręcznika wydawnictwa Nowa Era „Wczoraj i dziś”
Program realizowany będzie w następującym wymiarze:
klasa IV - 1godzina tygodniowo
klasa V - 2 godziny tygodniowo
klasa VI - 2 godziny tygodniowo
klasa VII - 2 godziny tygodniowo
klasa VIII - 2 godziny tygodniowo
Kontrakt z uczniami:
Poniżej 32% - ocena niedostateczna
33% - 50-% - ocena dopuszczająca
50% - 75% - ocena dostateczna
76% - 90% - ocena dobra
91% - 95% - ocena bardzo dobra
96% - 100% - ocena celująca
Uczeń/uczennica zna i rozumie różnice między życiem dziś a życiem w przeszłości. Potrafi określić kolejność tych wydarzeń (co było najpierw, a co potem).
Uczeń/uczennica zna i rozumie różnice między życiem dziś a życiem w przeszłości.. Potrafi określić kolejność tych wydarzeń (co było najpierw, a co potem). Zna podstawowe pojęcia z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie.
Uczeń/uczennica zna wymagane programem fakty historyczne i datuje je z dokładnością do jednego stulecia. Potrafi przedstawić najważniejsze przyczyny i skutki poznanych wydarzeń.
Uczeń/uczennica zna i rozumie różnice między życiem dziś a życiem w przeszłości. Posiada podstawową wiedzę dotyczącą omówionych w ciągu roku wydarzeń z dziejów Polski. Potrafi określić kolejność tych wydarzeń (co było najpierw, a co potem).
Uczeń/uczennica zna i rozumie różnice między życiem dziś a życiem w przeszłości. Posiada podstawową wiedzę dotyczącą omówionych w ciągu roku wydarzeń z dziejów Polski i Europy. Potrafi określić kolejność tych wydarzeń (co było najpierw, a co potem). Zna podstawowe pojęcia z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie.
Ocena dobra
Uczeń/uczennica zna wymagane programem fakty historyczne i datuje je z dokładnością do jednego stulecia. Potrafi przedstawić najważniejsze przyczyny i skutki poznanych wydarzeń. Czynnie stosuje poznane pojęcia z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie.
Ocena bardzo dobra
Uczeń/uczennica potrafi podzielić przeszłość na epoki. Umie nazwać poznane epoki, podać cechy odróżniające jedną epokę od innych oraz zaznaczyć je na osi czasu. Zaczyna rozumieć motywacje ludzkich działań w przeszłości i w teraźniejszości. Umie, na podstawowym poziomie, wykorzystać różne rodzaje źródeł historycznych. Potrafi umiejscowić wydarzenia w przestrzeni (mapa). Zna wymagane programem fakty historyczne i potrafi powiązać je w ciąg chronologiczny. Zdaje sobie sprawę z wpływu przeszłości na teraźniejszość.
Ocena celująca
Uczeń/uczennica potrafi podzielić przeszłość na epoki. Umie nazwać poznane epoki, podać cechy odróżniające jedną epokę od innych oraz zaznaczyć je na osi czasu. Zaczyna rozumieć motywacje ludzkich działań w przeszłości i w teraźniejszości. Umie, na podstawowym poziomie, wykorzystać różne rodzaje źródeł historycznych. Potrafi umiejscowić wydarzenia w przestrzeni (mapa). Zna wymagane programem fakty historyczne i potrafi powiązać je w ciąg chronologiczny. Zdaje sobie sprawę z wpływu przeszłości na teraźniejszość.
Uczeń/uczennica bierze udział w konkursach przedmiotowych i międzyprzedmiotowych związanych tematycznie z historią, wykazuje w nich aktywność i duży zasób wiedzy na etapie szkolnym lub kwalifikuje się do etapu ponadszkolnego.
Uczeń/uczennica wykazuje na lekcjach szczególną erudycję historyczną.
Historia klasa VI
Historia klasa VII
Uczeń/uczennica zna i rozumie różnice między życiem dziś a życiem w przeszłości. Posiada podstawową wiedzę dotyczącą omówionych w trakcie nauki wydarzeń z dziejów Polski i Europy. Potrafi określić kolejność tych wydarzeń (co było najpierw, a co potem). Zna podstawowe pojęcia z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie.
Ocena dostateczna
Uczeń/uczennica zna wymagane programem fakty historyczne i datuje je z dokładnością do jednego stulecia. Umie przedstawić najważniejsze przyczyny i skutki poznanych wydarzeń. Czynnie stosuje poznane pojęcia z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie.
Ocena dobra
Uczeń/uczennica potrafi podzielić przeszłość na epoki. Umie nazwać poznane epoki, podać cechy odróżniające jedną epokę od innych oraz zaznaczyć je na osi czasu. Zaczyna rozumieć motywacje ludzkich działań w przeszłości i w teraźniejszości. Umie, na podstawowym poziomie, wykorzystać różne rodzaje źródeł historycznych. Potrafi umiejscowić wydarzenia w przestrzeni (mapa). Zna wymagane programem fakty historyczne i potrafi powiązać je w ciąg chronologiczny. Zdaje sobie sprawę z wpływu przeszłości na teraźniejszość.
Ocena bardzo dobra
Uczeń/uczennica umie krótko scharakteryzować każdą z poznanych epok. Potrafi pokazać związki przyczynowo-skutkowe między wydarzeniami. Rozumie oraz wstępnie interpretuje proste teksty źródłowe. Zna daty roczne przełomowych wydarzeń. Potrafi przedstawić wpływ poznanych wydarzeń z przeszłości na teraźniejszość.
Ocena celująca
Uczeń/uczennica umie, na podstawowym poziomie, przedstawić wybrane zagadnienie jako proces historyczny (np. stosunek ludzi do środowiska przyrodniczego od czasów prehistorycznych
do dziś). Interpretuje proste teksty źródłowe, potrafi je wykorzystać w trakcie wypowiedzi. Umie wykorzystać swą wiedzę faktograficzną, by w przemyślany sposób przedstawić dane zagadnienie jako proces historyczny zarówno w obrębie jednej epoki, jak i na przestrzeni kilku epok. Zaczyna rozumieć, że możliwe są przeciwstawne interpretacje wydarzeń. Umie wybrać odpowiedni tekst źródłowy dla uzasadnienia swojej wypowiedzi. Potrafi samodzielnie wyciągnąć wnioski z materiałów źródłowych i lektur (podręcznika). W wypowiedziach wykorzystuje znajomość dat i pojęć Na podstawie znacznej wiedzy faktograficznej, analizuje przyczyny i następstwa poznanych wydarzeń. Rozumie przyczyny powstawania przeciwstawnych interpretacji wydarzeń historycznych. Wykazuje niezależność w formułowaniu sądów. Zaczyna krytycznie oceniać źródła historyczne, potrafi je zinterpretować ze znacznym zrozumieniem dla realiów epoki.
Historia klasa VIII
Ocena dopuszczająca
Uczeń/uczennica zna i rozumie różnice między życiem dziś a życiem w przeszłości. Posiada podstawową wiedzę dotyczącą omówionych w trakcie nauki wydarzeń z dziejów Polski i Europy. Potrafi określić kolejność tych wydarzeń (co było najpierw, a co potem). Zna podstawowe pojęcia z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie. Zna wymagane programem fakty historyczne i datuje je z dokładnością do jednego stulecia.
Ocena dostateczna
Uczeń/uczennica potrafi podzielić przeszłość na epoki. Umie przedstawić najważniejsze przyczyny i skutki poznanych wydarzeń. Czynnie stosuje poznane pojęcia z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie. Umie krótko scharakteryzować każdą z poznanych epok
Ocena dobra
Uczeń/uczennica potrafi pokazać związki przyczynowo-skutkowe między wydarzeniami. Rozumie oraz wstępnie interpretuje proste teksty źródłowe. Umie nazwać poznane epoki, podać cechy odróżniające jedną epokę od innych oraz zaznaczyć je na osi czasu. Zaczyna rozumieć motywacje ludzkich działań w przeszłości i w teraźniejszości. Umie, na podstawowym poziomie, wykorzystać różne rodzaje źródeł historycznych. Potrafi umiejscowić wydarzenia w przestrzeni (mapa). Potrafi scharakteryzować każdą z poznanych epok, wykazując znaczną wiedzę oraz zrozumienie warunków życia w przeszłości.
Ocena bardzo dobra
Uczeń/uczennica umie, na podstawowym poziomie, przedstawić wybrane zagadnienie jako proces historyczny (np. stosunek ludzi do środowiska przyrodniczego od czasów prehistorycznych do dziś). Interpretuje proste teksty źródłowe, potrafi je wykorzystać w trakcie wypowiedzi. Zna wymagane programem fakty historyczne i potrafi powiązać je w ciąg chronologiczny. Zaczyna rozumieć, że możliwe są przeciwstawne interpretacje wydarzeń. Umie wybrać odpowiedni tekst źródłowy dla uzasadnienia swojej wypowiedzi. Potrafi samodzielnie wyciągnąć wnioski z materiałów źródłowych i lektur (podręcznika). W wypowiedziach wykorzystuje znajomość dat i pojęć. Zdaje sobie sprawę z wpływu przeszłości na teraźniejszość. Zna daty dzienne przełomowych wydarzeń. Potrafi przedstawić wpływ poznanych wydarzeń z przeszłości
na teraźniejszość.
Ocena celująca
Uczeń/uczennica na podstawie znacznej wiedzy faktograficznej, analizuje przyczyny i następstwa poznanych wydarzeń. Rozumie przyczyny powstawania przeciwstawnych interpretacji wydarzeń historycznych. Wykazuje niezależność w formułowaniu sądów. Zaczyna krytycznie oceniać źródła historyczne, potrafi je zinterpretować ze znacznym zrozumieniem dla realiów epoki. Jest w stanie zanalizować zależności i przemiany historyczne, wskazać ich bliskie i dalekie przyczyny oraz następstwa. Przedstawiane przez siebie wydarzenia bądź procesy umieszcza w szerokim kontekście historycznym. Wyjaśnia i analizuje różne interpretacje wydarzeń, umiejąc je samodzielnie ocenić. Potrafi wykorzystać materiały źródłowe oraz literaturę przedmiotu do zbadania i omówienia wybranego zagadnienia.
“Prawdziwie wielki jest ten człowiek, który chce się czegoś nauczyć”
32-731 Żegocina
Łąkta Górna 304