32-731 Żegocina
Łąkta Górna 304
PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO (Z UWZGLĘDNIENIEM ZAJĘĆ DO WYBORU)
W SZKOLE PODSTAWOWEJ W ŁĄKCIE GÓRNEJ W KLASACH IV- VIII
KRYTERIA OCENY I METOD SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ UCZNIA
Przedmiot oceny z wychowania fizycznego:
Podstawą oceny z wychowania fizycznego jest wysiłek włożony przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
KLASYFIKOWANIE I OCENIANIE
Klasyfikacji dokonuje się dwa razy w roku szkolnym – po pierwszym półroczu i na końcu roku szkolnego.
Oceny cząstkowe i śródroczną wystawia się według skali powyżej.
SPOSOBY OCENIANIA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW.
1.System klasowo-lekcyjny
Obszar oceniania. |
Przedmiot oceny |
Postawa ucznia |
- aktywność i zaangażowanie - przygotowanie do zajęć (odpowiedni strój) - systematyczność udziału w zajęciach - postawa wobec przedmiotu - wywiązywanie się z postawionych zadań |
Poziom umiejętności ruchowych |
- postęp w opanowywaniu umiejętności: utylitarnych, rekreacyjnych i sportowych, wymienionych w podstawie programowej wychowania fizycznego na danym etapie kształcenia - testy sprawności fizycznej - sprawdziany umiejętności |
3. Wiadomości z zakresu edukacji fizycznej i zdrowotnej
|
- znajomość zasad zdrowego stylu życia - podstawowe przepisy gier rekreacyjnych i zespołowych - wiadomości odnoszące się do zdrowia, rozwoju fizycznego, psychicznego, społecznego i sprawności - znajomość zasad bezpiecznego korzystania z obiektów i sprzętu sportowego, -znajomość zasad asekuracji i samoochrony |
Systematyczność – jedna ocena w miesiącu.
Aktywność na lekcji – jedna podsumowująca ocena w miesiącu.
Wiedza i umiejętności– oceny cząstkowe z poszczególnych testów sprawności fizycznej, odpowiedzi ustnych, sprawdzianów umiejętności ruchowych z działów realizowanych w ciągu roku
2.Zajęcia do wyboru
Część prowadzona w systemie zajęć do wyboru (1- 2 godziny tygodniowo).
Ocena z wychowania fizycznego na koniec półrocza i na koniec roku szkolnego obejmuje:
Ocenę z wychowania fizycznego wystawia nauczyciel realizujący podstawę programową po uwzględnieniu oceny wystawionej z zajęć do wyboru.
POSTAWA : SYSTEMATYCZNOŚĆ I AKTYWNOŚĆ
Ocenie podlega:
Uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do zajęć w uzasadnionych przypadkach (choroba, stany pochorobowe) ucznia może zwolnić rodzic(prawny opiekun) z 1 tygodnia zajęć. Zwolnienie musi być przedstawione nauczycielowi w formie pisemnej.
Niedyspozycja nie zwalnia uczennicy z aktywnego uczestniczenia w zajęciach.
Systematyczność ucznia na zajęciach wychowania fizycznego zaznaczana jest przy pomocy znaków (+) i (-). czy w niej czynnie uczestniczy, czy posiada odpowiedni strój otrzymując. Zaznaczane są również zwolnienia od rodzica lub lekarza oraz nieobecności. Każdy przypadek braku stroju sportowego lub braku odpowiedniego obuwia, spóźnienia i ucieczki nauczyciel zaznacza w swoim notesie znak -.
Aktywność ucznia na zajęciach wychowania fizycznego zaznaczana jest przy pomocy znaków (+) i (-). Plusy uczniowie otrzymują za przejawy zaangażowania, stosunek do przedmiotu, wykonywanie ćwiczeń w sposób zbliżony do swoich maksymalnych możliwości, aktywny udział w zajęciach, pełnienie funkcji kapitana zespołu czy sędziego, stosowanie zabiegów higienicznych, dbanie o bezpieczeństwo swoje i innych, przestrzeganie regulaminów, zasad bhp, zasad czystej gry, poszanowanie mienia szkolnego, obowiązkowość, sumienność, zdyscyplinowanie i życzliwy stosunek do innych. Minusy uczniowie otrzymują za niechętny i negatywny stosunek do zajęć z uwzględnieniem wyżej wymienionych elementów.
SPRAWNOŚĆ FIZYCZNA (motoryczność)
Ocenie podlega:
(I półrocze, II – zakończenie roku szkolnego)
Nie wystawia się oceny niedostatecznej za próby sprawności fizycznej z wyjątkiem sytuacji, w której uczeń nie podejmuje się wykonania próby lub rezygnuje z niej. Uczniowie, którzy nie brali udziału w próbie (posiadają usprawiedliwienie) przysługuje okres2 tygodni na uzyskanie zaliczenia. Wyjątek stanowi zwolnienie lekarskie.
UMIEJĘTNOŚCI:
Ocenie podlega:
Poszczególne oceny będą wystawiane na podstawie standardów osiągnięć z danej dyscypliny i obiektywnej oceny nauczyciela.
WIADOMOŚCI
Ocenie podlegają:
Wiadomości oceniamy w skali 1-6 za udzielnie odpowiedzi na zadawane pytania, za przeprowadzone sprawdziany, w głównej mierze ustne.
ZAJECIA DO WYBORU Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
Ocenie z zajęć do wyboru podlega:
Ocena celująca - 100% frekwencji oraz bardzo aktywny udział w zajęciach;
Ocena bardzo dobra - dopuszczalne 1 nieprzygotowania w semestrze, aktywny udział w zajęciach;
Ocena dobra - dopuszczalne 2-3 nieprzygotowania w semestrze, stara się aktywnie uczestniczyć w zajęciach;
Ocena dostateczna - dopuszczalne 4-5 nieprzygotowań w semestrze, słaba aktywność na zajęciach
Ocena dopuszczająca- dopuszczalne 6 nieprzygotowań w semestrze, słaba aktywność na zajęciach;
Ocena niedostateczna - powyżej 6 nieprzygotowań w semestrze, brak aktywności na zajęciach
KRYTERIA OCENIANIA W KLASACH IV –VIII
Wymagania poszczególne oceny.
Ocena celująca (6):
Ocena bardzo dobra (5):
Ocena dobra (4):
Ocena dostateczna (3):
Ocena dopuszczająca (2):
Ocena niedostateczna (1):
WARUNKI I TRYBUZYSKANIA WYŻSZYCH NIŻ PRZEWIDYWANE OCEN KLASYFIKICYJNYCH.
W terminie wyznaczonym przez szkołę i podaniu informacji o przewidywanej ocenie, składa uzasadnione odwołanie w formie pisemnej nauczycielowi uczącemu, aby nauczyciel wpisem na podaniu ustosunkował się do spełnienia przez ucznia warunków przedstawionych w punkcie 2. ; w podaniu wskazuje ocenę, o którą się ubiega. Odwołanie przekazuje do dyrektora.
W ciągu trzech dni od złożenia odwołania uczeń przystępuje do sprawdzianu (w skład, którego wchodzi część teoretyczna i praktyczna), obejmującego swym zakresem treści nauczania i umiejętności całego roku szkolnego. Sprawdzian kończy się wynikiem pozytywnym (uzyskanie oceny, o którą wnioskuje uczeń), jeżeli uczeń poprawnie zda egzamin, czyli spełni wymagania na daną ocenę.
Ocena ustalona w wyniku sprawdzianu jest równoznaczna z oceną klasyfikacyjną
PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO ONLINE W SZKOLE PODSTAWOWEJ W ŁĄKCIE GÓRNEJ W KLASACH IV- VIII
Wymagania przedmiotowe i programowe
Obszar w zakresie wiedzy podlegający ocenie w systemie online – zasady i kryteria oceny:
Nauczyciel wychowania fizycznego ma obowiązek przesłać uczniowi materiały edukacyjne (link do filmu, artykułu, prezentacji itp.) w zakresie wiedzy, wynikające z wymagań z podstawy programowej oraz programu nauczania. Tematy powinny dotyczyć wszystkich bloków tematycznych określonych w podstawie programowej. Nauczyciel powinien określić jakie zadnie ma do wykonania uczeń karta pracy ucznia). Pamiętać należy o dostosowaniu materiałów do danego poziomu edukacyjnego.
Uczeń powinien: przeczytać wskazany przez nauczyciela artykuł lub jego fragment, obejrzeć film instruktażowy, odpowiedzieć na pytania w formie pisemnej oraz wykonać zadania wynikające z kryteriów na poszczególne oceny.
Bezpieczeństwo: uczeń ma obowiązek wykonywać zadane ćwiczenia w obecności osoby dorosłej, która dodatkowo wcześniej sprawdzi miejsce ćwiczeń pod względem bezpieczeństwa. Należy zwrócić uwagę na zachowanie bezpiecznej odległości od sprzętów znajdujących się w pomieszczeniu. Uczeń powinien ćwiczyć w stroju i obuwiu sportowym, aby nie narazić się na kontuzję. Powinien też wykonywać ćwiczenia na miarę swoich możliwości.
Rodzice/prawni opiekunowie biorą odpowiedzialność za zdrowie i życie swojego dziecka podczas nauczania online.
Ucznia nie należy przeciążać zadaniami teoretycznymi z przedmiotu wychowanie fizyczne. Jedną kartę pracy dla ucznia przeznaczyć na dwa tygodnie. Pozostałe zadania, które nauczyciel zaproponuje uczniom (przesyłając link lub gotowe zestawy ćwiczeń) powinny mieć formę ćwiczeń ruchowych, które nie podlegają ocenie w nauczaniu online.
Wychowanie fizyczne to nie tylko sprawność i umiejętności ruchowe to również wyposażenie ucznia w odpowiednią wiedzę.
Kryteria na poszczególne oceny:
Ocena |
Wymagania/ kryteria |
Celująca |
Uczeń wykona zadanie, które wskaże nauczyciel w zależności od realizowanego tematu oraz dodatkowe zadanie na ocenę celującą. |
Bardzo dobra |
Uczeń wykona zadanie, które wskaże nauczyciel w zależności od realizowanego tematu oraz dodatkowe zadanie na ocenę bardzo dobrą. |
Dobra |
Uczeń wykona zadanie, które wskaże nauczyciel w zależności od realizowanego tematu. |
Dostateczna |
Uczeń wykona zadanie na ocenę dobrą na poziomie 50 %. |
Dopuszczająca |
Uczeń podejmie próbę wykonania zadania. |
Niedostateczna |
Uczeń nie podejmie się wykonania zadnia. |
Najwyższą ocenę, jaką może uzyskać uczeń za pracę oddaną po terminie, jest ocena dobra!
“Prawdziwie wielki jest ten człowiek, który chce się czegoś nauczyć”
32-731 Żegocina
Łąkta Górna 304