Czcionka:

A+A-

Kontrast:

Język polski

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z JĘZYKA POLSKIEGO 

W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM JANA PAWŁA II W ŁĄKCIE GÓRNEJ

 

Podstawa prawna:

  1. Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych
  2. Art. 44 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018 r. poz. 1457, 1560, 1669 i 2245)
  3. Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej(Dz.U. 2017 poz. 356)
  4. Statut Szkoły

 Nauczanie języka polskiego  w klasach IV – VIII  - odbywa się  wg programu „NOWE Słowa na start” do podręcznik ów pod tym samym tytułem

  Kontrakt z uczniami:

  1. Na początku roku szkolnego nauczyciel zapoznaje z zakresem wymagań programowych oraz systemem oceniania na lekcjach języka polskiego.
  2. Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
  3. Bieżące ocenianie obejmuje: dłuższe formy pracy pisemnej, testy, krótkie formy pisemne (kartkówki), sprawdziany, odpowiedzi ustne. Oceniana jest także aktywność ucznia na lekcjach, prace domowe, udział w konkursach
  4. Odpowiedzi ustne obejmują materiał działu aktualnie omawianego
  5. Krótkie formy pisemne „kartkówki” mogą obejmować materiał nauczania z trzech ostatnich lekcji (nie muszą być wcześniej zapowiadane).
  6. Dłuższe formy pisemne obejmujące większą część materiału (dział lub kilka działów) sprawdziany lub dłuższe prace pisemne w ciągu półrocza będą przeprowadzane 2-3 razy.
  7. Dłuższe formy pisemne są obowiązkowe.
  8. Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie może napisać pracy z całą klasą, to powinien to uczynić  w terminie uzgodnionym przez nauczyciela w terminie nieprzekraczającym 2 tygodnie
  9. Nauczycielowi przysługuje czas 2 tygodni na sprawdzenie prac pisemnych
  10. Ocena z pracy klasowej może być poprawiona /jednokrotnie/ przez ucznia w terminie 2 tygodni od oddania pracy klasowej.
  11. Przy poprawianiu prac klasowych i pisaniu ich w drugim terminie kryteria ocen nie zmieniają się.
  12. Ocenie podlegają wszystkie wymienione formy aktywności ucznia .
  13. Każdy uczeń powinien otrzymać w ciągu półrocza minimum 6 ocen.
  14. Nie ocenia się uczniów do trzech dni po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole.
  15. Uczeń, który opuścił więcej niż 50% lekcji może nie być  klasyfikowany z przedmiotu.
  16. Każdy uczeń ma prawo do dodatkowych ocen za wykonane prace nadobowiązkowe.
  17. Uczeń ma prawo 2 razy w ciągu półrocza zgłosić nieprzygotowanie do lekcji ( nie dotyczy prac klasowych  i zapowiedzianych powtórek).
  18. Wszystkie sprawy sporne, nie ujęte w PZO, rozstrzygane będą zgodnie ze Statutem Szkoły oraz rozporządzeniami MEN.
  19. Oceny klasyfikacyjne śródroczne i końcoworczne ustala nauczyciel przedmiotu, biorąc pod uwagę wszystkie oceny cząstkowe, ze szczególnym uwzględnieniem ocen z dłuższych sprawdzianów pisemnych,  a w przypadku oceny końcoworocznej  również oceny za pierwsze półrocze.
  20. Jeżeli uczeń uzyska tytuł laureata w konkursie przedmiotowym na etapie wojewódzkim, otrzymuje ocenę celującą z przedmiotu na koniec roku, a jeśli tytuł finalisty - może uzyskać ocenę celującą na koniec roku.

Obszary aktywności podlegające ocenianiu:

  1. Wypowiedzi ustne:
    • kilkuzdaniowa wypowiedź,
    • dialog,
    • opowiadanie,
    • recytacja,
    • prezentacja,
    • głos w dyskusji,
    • czytanie tekstów
  2. Wypowiedzi pisemne:
    • odpowiedź na pytania,
    • rozwiązanie wskazanych zadań, wykonanie ćwiczeń,
    • redagowanie tekstu użytkowego: zawiadomienie, przepis, instrukcja, reklama, zaproszenie, ogłoszenie,  dedykacja, podanie, CV
    • redagowanie form wypowiedzi: opowiadanie, opis, sprawozdanie, charakterystyka, list prywatny i oficjalny, kartka pocztowa, notatka w formie planu, tabeli, wykresu, streszczenia, rozprawka, dyktando.
  3. Zadania praktyczne:
    • niewerbalne wytwory pracy: album, słownik, mapa, plakat, przekład intersemiotyczny, słuchowisko, prezentacja multimedialna.

Formy aktywności (minimalna liczba ocen w półroczu z danej aktywności)

  1. Prace klasowe ( sprawdzian kompetencji ) -2
  2. Sprawdziany - 2
  3. Mówienie - 2
  4. Praca w grupach - 1
  5. Twórczość intersemiotyczna – 1
  6. Dyktando -2
  7. Aktywność na lekcji i w domu  - Pięć plusów = bdb;  za zgromadzenie 5 minusów wystawiana jest cząstkowa ocena niedostateczna
  8. Zeszyt - 1

Kryteria ocen poszczególnych form aktywności
Uczeń otrzymuje z pracy pisemnej ( sprawdziany, prace klasowe z gramatyki) ocenę:

dopuszczającą - od 34% do 49 % punktów,

dostateczną -      od 50% do 74% punktów,

dobrą -               od 75% do 89% punktów,

bardzo dobrą -   od 90% i więcej punktów,

celującą - gdy otrzymał ocenę bardzo dobrą i rozwiązał zadanie dodatkowe.

Kryteria oceny wypracowania (poniższe kryteria podstawowe mogą ulec modyfikacji w zalezności od sprawdzanej  formy wypowiedzi i przyjętego, a uzgodnionego wczesniej z uczniami sposobu oceny pracy)

Treść (realizacja tematu) – 4p

Kompozycja -          1p

Styl                           1p

Język                         2p

Ortografia                   2p

Interpunkcja                  1 p
      * dodatkowy punkt za walory stylistyczne pracy i celowe stosowanie środków językowo – stylistycznych

                  12   ocena cel

      11  - ocena bdb

      10 - 9   ocena db

      8 -7  ocena dst

      6 - 5 ocena dop

      0 – 4  ocena  ndst

  • Recytacja (dykcja, opanowanie tekstu, interpretacja);
  • Dyktanda :

Bezbłędne – cel

1 - 2 – bdb

3 - 4 - db

5 – 6 – dst

7 – 8 – dop

9 -   ndst

  • Aktywność polonistyczna:
  • udział i bardzo dobre wyniki w konkursach polonistycznych
  • awans do następnego etapu lub uzyskanie tytułu laureata
  • wyniki na poziomie wyższym niż przeciętne

Sposób ustalania oceny półrocznej i rocznej

Przy ustalaniu oceny ww. nauczyciel bierze pod uwagę stopnie ucznia z poszczególnych obszarów działalności według następującej kolejności:

  • prace klasowe
  • sprawdziany
  • odpowiedzi
  • dyktando
  • prace domowe
  • aktywność na lekcji, praca w grupach

Informowanie uczniów i rodziców o wymaganiach i postępach ucznia

  • nauczyciel – uczeń
    • nauczyciel przekazuje uczniowi komentarz - pisemny lub ustny - do każdej wystawionej oceny;
    • uczeń ma możliwość otrzymywania dodatkowych wyjaśnień i uzasadnień do wystawionej oceny;
  • nauczyciel – rodzic
    • nauczyciel wpisuje w zeszycie ocenę ucznia z odpowiedzi ustnej i recytacji;
    • podczas wywiadówek, dni otwartych, indywidualnych konsultacji rodzic może uzyskać informacje o postępach w nauce dziecka oraz ma możliwość wglądu do dłuższych prac pisemnych swojego dziecka
    • za pośrednictwem dziennika elektornicznego

 Uwaga! W sytuacji nauczania zdalnego obowiązują  szczegółowe kryteria i formy oceniania ujęte  w Regulaminie nauczania zdalnego, stanowiącym załacznik do PZO.

 Kryteria uzyskania poszczególnych ocen

 

Klasa   IV - VI

OCENA CELUJĄCA

Uczeń:

  • opanował umiejętności zapisane w podstawie programowej,
  • samodzielnie rozwiązuje problemy i ćwiczenia o dużym stopniu trudności,
  • czyta ze zrozumieniem teksty kultury przewidziane w programie, potrafi analizować i interpretować je w sposób pogłębiony i wnikliwy, posługując się terminologią z podstawy programowej
  • posługuje się bogatym i różnorodnym słownictwem oraz poprawnym językiem zarówno w mowie, jak i w piśmie,
  • aktywnie uczestniczy w lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych,
  • z sukcesami bierze udział w konkursach tematycznie związanych z językiem polskim,
  • tworzy wypowiedzi pisemne zgodnie z wyznacznikami gatunkowymi, poprawne pod względem kompozycji, spójności wypowiedzi, językowym, ortograficznym i interpunkcyjnym,
  • odznacza się samodzielnością i dojrzałością sądów,
  • wzorowo wykonuje prace domowe i zadania dodatkowe,
  • współpracuje w zespole, często odgrywając rolę lidera,
  • wykorzystuje wiedzę, umiejętności i zdolności twórcze (kreatywność) przy odbiorze i analizie tekstów oraz tworzeniu wypowiedzi.

OCENA BARDZO DOBRA

Uczeń:

  • opanował umiejętności zapisane w podstawie programowej,
  • samodzielnie rozwiązuje problemy i ćwiczenia o znacznym stopniu trudności,
  • czyta ze zrozumieniem teksty kultury przewidziane w programie, potrafi analizować je samodzielnie, podejmuje próby interpretacji,
  • posługuje się bogatym słownictwem i poprawnym językiem zarówno w mowie, jak i w piśmie,
  • aktywnie uczestniczy w lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych,
  • bierze udział w konkursach tematycznie związanych z językiem polskim,
  • tworzy wypowiedzi pisemne zgodnie z wyznacznikami gatunkowymi, w większości poprawne pod względem kompozycji, spójności wypowiedzi, językowym, ortograficznym i interpunkcyjnym,
  • aktywnie uczestniczy w lekcjach,
  • wykonuje prace domowe, często angażuje się w zadania dodatkowe.

OCENA DOBRA

 Uczeń:

  • w większości opanował umiejętności zapisane w podstawie programowej,
  • samodzielnie rozwiązuje zadania o niewielkim lub średnim stopniu trudności, a z pomocą nauczyciela – trudne,
  • czyta ze zrozumieniem teksty kultury przewidziane w programie, samodzielnie odnajduje w nich informacje,
  • w wypowiedziach ustnych i pisemnych popełnia niewiele błędów językowych, ortograficznych i stylistycznych,
  • bierze czynny udział w lekcji,
  • wykonuje prace domowe, czasem także nieobowiązkowe.

OCENA DOSTATECZNA

 Uczeń:

  • częściowo opanował umiejętności zapisane w podstawie programowej,
  • samodzielnie wykonuje tylko zadania łatwe; trudniejsze problemy i ćwiczenia rozwiązuje przy pomocy nauczyciela,
  • odnajduje w tekście informacje podane wprost, rozumie dosłowne znaczenie większości wyrazów w tekstach dostosowanych do poziomu edukacyjnego,
  • w wypowiedziach ustnych i pisemnych popełnia błędy językowe, ortograficzne i stylistyczne; wypowiedzi cechuje ubogie słownictwo,
  • wypowiada się krótko, ale wypowiedź jest na ogół uporządkowana,
  • niekiedy popełnia rażące błędy językowe zakłócające komunikację,
  • rzadko aktywnie uczestniczy w lekcjach,
  • wykonuje obowiązkowe prace domowe, ale popełnia w nich błędy

OCENA DOPUSZCZAJĄCA

 Uczeń:

  • opanował w niewielkim stopniu umiejętności zapisane w podstawie programowej,
  • większość zadań, nawet bardzo łatwych, wykonuje jedynie przy pomocy nauczyciela,
  • czyta niezbyt płynnie, niewłaściwie akcentuje wyrazy, nie stosuje odpowiedniej intonacji,
  • ma problemy z czytaniem tekstów kultury, ale podejmuje próby ich odbioru,
  • nie potrafi samodzielnie analizować i interpretować tekstów,
  • w wypowiedziach ustnych i pisemnych popełnia rażące błędy utrudniające komunikację, ma ubogie słownictwo i trudności z formułowaniem nawet prostych zdań,
  • nie jest aktywny na lekcjach, ale wykazuje chęć do pracy, stara się wykonywać polecenia nauczyciela,
  • pracuje niesystematycznie, wymaga stałej zachęty do pracy,
  • często nie potrafi samodzielnie wykonać pracy domowej, ale podejmuje próby.

OCENA NIEDOSTATECZNA

 Uczeń:

  • nie opanował nawet podstawowych wiadomości, ma bardzo duże braki w wiedzy i umiejętnościach z zakresu podstawy programowej,
  • ma kłopoty z techniką czytania,
  • nie odnajduje w tekście informacji podanych wprost, nie rozumie dosłownego znaczenia wielu wyrazów w tekstach dostosowanych do poziomu edukacyjnego,
  • nie wykonuje zadań ani poleceń nauczyciela,
  • wykazuje się niechęcią do nauki,
  • zaniedbuje wykonywanie prac domowych,
  • nie angażuje się w pracę grupy.

Uwaga: Szczegółowy wykaz wykaz wiedzy i  umiejętności z języka polskiego, jakie należy posiadać na etapie klas IV – VI zawiera podstawa programowa  nauczania języka polskiego.

 KLASA VII

OCENĘ CELUJĄCĄ otrzymuje uczeń:

  • Którego wiedza i umiejętności znacznie wykraczają poza obowiązujący program nauczania.
  • Twórczo oraz samodzielnie rozwija własne uzdolnienia i zainteresowania.
  • Proponuje rozwiązania oryginalne i wykraczające poza materiał programowy.
  • Jego wypowiedzi ustne i pisemne są bezbłędne oraz cechują się dojrzałością myślenia.
  • Nie powiela cudzych poglądów, potrafi krytycznie ustosunkować się do językowej, literackiej i kulturalnej rzeczywistości.
  • Bierze udział i osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych i literackich na szczeblu rejonowym, wojewódzkim, krajowym.
  • Podejmuje działalność literacką lub kulturalną w różnych formach szkolnych, prezentuje wysoki poziom merytoryczny oraz artystyczny

OCENĘ BARDZO DOBRĄ otrzymuje uczeń, który:

 opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidziany programem nauczania

Kształcenie literackie i językowe:

  • Sprawnie posługuje się w wypowiedziach różnorodnymi środkami językowymi (leksykalnymi, składniowymi), słownictwem o zabarwieniu emocjonalnym.
  • Biegle dokonuje przekształceń tekstu literackiego (streszczenie, opis, opowiadanie).
  • Redaguje charakterystykę postaci, charakterystykę porównawczą. Umiejętnie wprowadzając cytaty z utworu literackiego, w sposób samodzielny i wszechstronny dokonuje oceny prezentowanego bohatera.
  • Dokonuje opisu sytuacji na podstawie lektury, a także wydarzeń, sytuacji rzeczywistych.
  • Opis zjawiska przyrodniczego, krajobrazu wzbogaca różnorodnymi środkami artystycznego wyrazu.
  • Jest świadomym odbiorcą dzieła literackiego, filmowego czy teatralnego, porównuje dramat z jego realizacją telewizyjną, powieść z jej filmową adaptacją.
  • Pisze sprawozdanie, recenzję, które prezentuje indywidualne, oryginalne spojrzenie na lekturę, film, teatr; swobodnie używa fachowego słownictwa.
  • Bezbłędnie dokonuje analizy utworu epickiego, wskazuje elementy świata przedstawionego, typ narracji, określa bohaterów na podstawie języka, jakim się posługują; wyodrębnia akcję, fabułę, epizody, wątki.
  • Wskazuje w tekście środki językowe właściwe dla funkcji wypowiedzi (np. zwroty do adresata, pytania retoryczne, grzecznościowe, argumentowanie).
  • Wskazuje w opowiadaniu opisy, określa ich funkcję; rozpoznaje środki językowe służące wyrażaniu uczuć i nastroju w opisach.
  • Analizuje i interpretuje utwór liryczny, określa typ liryki, rodzaj podmiotu lirycznego.
  • Zna typy narracji, komizm i jego rodzaje, omawia poznawcze i moralne walory utworu.
  • Sprawnie omawia symbolikę utworu; nawiązuje do obyczajowości i tradycji narodowej, wskazuje na jej ciągłość i zmienność, wartości moralne i estetyczne.
  • Gromadzi słownictwo na zadany temat.
  • Charakteryzuje epoki literackie wg materiału programowego

Fleksja i składnia

  • Omawia klasyfikację imiesłowów, ich budowę i zastosowanie w różnych funkcjach składniowych.
  • Poprawnie pisze "nie" z imiesłowami.
  • Określa funkcje stron czasownika; zasadę stosowania strony czynnej i biernej.
  • Wskazuje różnice między czasownikiem przechodnim i nieprzechodnim
  • Wyjaśnia, na czym polega nieregularność odmiany czasownika i osobliwości w odmianie rzeczowników.
  • Podaje przykłady zdań, w których znane części mowy występują w różnych funkcjach składniowych.
  • Bezbłędnie przeprowadza klasyfikację zaimków (ze względu na różne kryteria).
  • Określa funkcje pełnione w wypowiedzeniach przez partykuły i wykrzykniki.
  • Przeprowadza analizę składniową zdania pojedynczego na trudniejszych przykładach. ­
  • Omawia znaczenie okoliczników, ich funkcje składniowe, sposoby wyrażania, związek z wyrazem określanym.
  • Określa funkcje wyrazów stojących poza związkami zdania.
  • Wskazuje różnice między rodzajami zdań złożonych współrzędnie
  • Rozpoznaje zdania okolicznikowe i ich rodzaje.
  • Omawia na przykładach zasady poprawnego stosowania imiesłowowego równoważnika zdania.
  • Wskazuje różnice między rodzajami zdań podrzędnych.
  • Przedstawia budowę zdania złożonego na wykresie, nazywa zdania składowe.

Słowotwórstwo:

  • Wyodrębnia w wyrazie podstawę słowotwórczą i rdzeń, wskazuje na różnicę między nimi.
  • Rysuje wykres rodziny słowotwórczej wyrazów o mniej przejrzystej budowie.
  • Przeprowadza klasyfikację wyrazów złożonych, podaje ich przykład:
  • Omawia klasyfikację skrótowców ze względu na ich budowę, podaje przykłady.
  • Fonetyka
  • Przeprowadza i biegle omawia klasyfikację głosek.
  • Charakteryzuje rodzaje upodobnień fonetycznych i uproszczeń spółgłoskowych.

OCENĘ DOBRĄ otrzymuje uczeń, który opanował wiedzę i umiejętności:

Kształcenie literackie i językowe

  • Podejmuje próby wypowiadania się w formach (np. sprawozdanie; recenzja, rozprawka    na tematy z życia ucznia, opis sytuacji, charakterystyka porównawcza)
  • W wypowiedziach podejmuje próby oceny, wartościowania problemów i zjawisk dotyczących języka, literatury, kultury.
  • Potrafi samodzielnie poprawić większość własnych błędów.
  • Wykazuje dobrą znajomość treści omawianych lektur, omawia elementy świata przedstawionego utworu, wskazuje akcję, wątki, bohaterów i ich powiązania; określa typ powieści.
  • W opowiadaniu poprawnie zapisuje dialog, wzbogaca swą pracę o elementy opisów.
  • Wymienia rodzaje i gatunki literackie, określa ich cechy.
  • Zna terminy literackie.
  • Swobodnie wypowiada się o utworze literackim, nazywa własne stany uczuciowe. ­
  • Wskazuje w utworze poznane środki stylistyczne, dokonuje próby określenia ich funkcji w utworze.

Fleksja i składnia

  • Przeprowadza klasyfikację imiesłowów, wskazuje podobieństwa i różnice z czasownikiem, przymiotnikiem, przysłówkiem.
  • Określa rolę imiesłowów w zdaniu.. .
  • Przedstawia podział czasowników na grupy koniugacyjne.
  • Określa funkcje składniowe osobowych i nieosobowych form czasowników.
  • Wskazuje na różnice w budowie formy strony czynnej, biernej i zwrotnej.
  • Przekształca zdania z konstrukcji czynnej na bierną i odwrotnie.
  • Rozpoznaje formę zwrotną nie mającą znaczenia strony zwrotnej.
  • Rozpoznaje rzeczowniki o nietypowej odmianie.
  • Stosuje w zdaniu rzeczownik w różnych funkcjach składniowych.
  • Nazywa rodzaje partykuł i wykrzykników.
  • Pisze poprawnie partykuły z różnymi częściami mowy.
  • Przeprowadza analizę składniową zdania pojedynczego rozwiniętego.
  • Wyróżnia w zdaniu okoliczniki i nazywa ich rodzaje.
  • Rozpoznaje w zdaniu szyk przestawny, uzasadnia jego użycie.
  • Nazywa rodzaje zdań złożonych współrzędnie i podrzędnych.
  • Przekształca według podanego schematu zdanie złożone z imiesłowowym równoważnikiem zdania.

Słowotwórstwo

  • Tworzy wyrazy pochodne stanowiące różne części mowy.
  • Tworzy wyrazy pochodne od wyrażeń przyimkowych i czasowników (z formantem zerowym).
  • Grupuje wyrazy pokrewne w rodzinę, znajduje rdzeń wyrazowy i jego formy oboczne.
  • Rysuje wykres rodziny wyrazów.
  • Przeprowadza analizę słowotwórczą wyrazu.

Fonetyka

  • Przeprowadza klasyfikację głosek
  • Poprawnie zaznacza akcent wyrazowy i zdaniowy
  • Na konkretnych przykładach zaznacza upodobnienia fonetyczne i uproszczenia grup spółgłoskowych

OCENĘ DOSTATECZNĄ otrzymuje uczeń, który:

Kształcenie literackie i językowe

  • Przedstawia treść utworów na podstawie cichego czytania tekstu, określa akcję i jej przebieg, wskazuje monologi i dialogi, rozumie motywy postępowania bohaterów.
  • Zna pojęcie dramatu, fraszki, hymnu, satyry, powieści historycznej, poprawnie posługuje się nimi w wypowiedziach.
  • Poprawnie redaguje charakterystykę postaci, opowiadanie, opis, streszczenie, sprawozdanie z lektury, plan rozprawki (przynajmniej podejmuje próby).
  • Samodzielnie posługuje się poznanymi słownikami.
  • Zna i stosuje w stopniu przynajmniej dostatecznym zasady ortografii i interpunkcji.

Fleksja i składnia

  • Odróżnia imiesłów od innych form czasownika, rozróżnia imiesłowy przymiotnikowe i przysłówkowe.
  • Tworzy różne strony czasowników.
  • Określa funkcje składniowe znanych części mowy.
  • Rozróżnia okoliczniki, potrafi określić sposób ich wyrażenia.
  • Pisze w miarę poprawnie partykuły "nie", "by" z czasownikiem.
  • Wyróżnia w zdaniu rzeczownik, określa jego formę fleksyjną, funkcję składniową, łączy w związki składniowe z innymi wyrazami.
  • Wyszukuje w zdaniu przymiotnik, stosuje w poprawnych formach gramatycznych, wyróżnia przymiotniki podlegające stopniowaniu i stopniuje je; określa funkcję w zdaniu.
  • Rozróżnia zaimki.
  • Rozpoznaje partykuły.
  • Uzupełnia zdania wykrzyknikami.
  • Na łatwych przykładach przeprowadza analizę zdania pojedynczego, wyodrębnia zespoły składniowe, rozpoznaje części mowy i określa ich funkcje składniowe, sporządza wykres zdania.
  • Rozróżnia rodzaje okoliczników.
  • Rozpoznaje zdania złożone współrzędnie i podrzędnie.
  • Wyróżnia imiesłowowy równoważnik zdania.
  • Przy pomocy nauczyciela rysuje schemat składniowy zdania złożonego.

Słowotwórstwo

  • Na przykładach o przejrzystej budowie wyróżnia w wyrazie podstawę słowotwórczą   i formant (rodzaje formantów).
  • Porządkuje wyrazy pokrewne w łańcuchy wyrazów podstawowych pochodnych.
  • Zestawia wyrazy pokrewne w rodziny wyrazów.

Fonetyka

  • Odróżnia głoski i litery.
  • Określa spółgłoski.
  • Poprawnie zaznacza akcent

DOPUSZCZAJĄCĄ otrzymuje uczeń, którego wiedza i umiejętności pozwalają na samo­dzielne lub przy pomocy nauczyciela wykonanie zadań o niewielkim stopniu trudności.

Kształcenie literackie

  • Jego technika czytania i zrozumienia tekstu literackiego pozwala na samodzielne opowiadanie odtwórcze.
  • Potrafi wskazać fikcję i autentyzm utworu.
  • W stopniu zadowalającym pracuje z książką, zaznaczając odpowie­dnie fragmenty.
  • Określa cechy powieści, wskazuje akcję, wątki, bohaterów.
  • Pisze charakterystykę bohatera literackiego, opowiadanie odtwórcze, streszczenie.
  • Samodzielnie pisze plan ramowy i szczegółowy.
  • W wypowiedziach pisemnych popełniane błędy językowe, stylistyczne, logiczne i ortograficzne nie przekreślają całkowicie wartości pracy i wysiłku, jaki włożył w ich napisanie.

Język

  • Potrafi rozpoznać odmienne i nieodmienne części mowy.
  • Wskazuje na prostych przykładach imiesłowy.
  • Wyodrębnia w zdaniu okoliczniki, bez ich nazywania.
  • Rozpoznaje typy zdań (pojedyncze i złożone).
  • Dokonuje wykresu prostego zdania złożonego.
  • Na prostych przykładach tworzy rodzinę wyrazów.
  • Dzieli wyraz na głoski, litery, sylaby.
  • Określa głoski.

OCENĘ NIEDOSTATECZNĄ otrzymuje uczeń, który:

  • Nie opanował elementarnych wiadomości dotyczących gatunków literackich, ich budowy, analizy utworu literackiego- ma słaby zakres słownictwa, błędnie redaguje swe wypowiedzi (pod względem językowym i rzeczowym)
  • Nie opanował techniki głośnego i cichego czytania tekstu w stopniu zadowalającym, ma trudności ze zrozumieniem lektury
  • W wypowiedziach pisemnych nie przestrzega zasad ortograficznych, interpunkcyjnych, językowo-logicznych, stylistycznych
  • Ma kłopoty z rozpoznawaniem odmiennych i nieodmiennych części mowy
  • Nie potrafi w stopniu zadowalającym przyswoić poznanego materiału gramatycznego przewidzianego programem nauczania
  • Nawet przy pomocy nauczyciela nie jest w stanie rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności.

Klasa VIII

OCENA CELUJĄCA

  • Uczeń samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia i zainteresowania
  • Proponuje rozwiązania oryginalne i wykraczające poza materiał programowy.
  • Wypowiedzi ustne i pisemne cechują się dojrzałością myślenia, świadczą o systematycznym pogłębianiu zdobytej wiedzy.
  • Nie powiela cudzych poglądów, potrafi krytycznie ustosunkować się do językowej, literackiej i kulturalnej rzeczywistości.
  • Bierze udział i osiąga sukcesy w konkursach języka polskiego na szczeblu rejonowym, wojewódzkim. Uczestniczy w organizowanych w mieście, województwie, kraju konkursach literackich.
  • Podejmuje działalność literacką lub kulturalną w różnych formach (szkolna gazetka, kółka polonistyczne lub teatralne, przygotowania gier dramatycznych, quizów polonistycznych, twórcza praca poza­szkolna w klubach itp.).
  • Prezentuje wysoki poziom merytoryczny i artystyczny.
  • Prace pisemne są bezbłędne.

OCENA BARDZO DOBRA

Uczeń opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności określony programem nauczania

Kształcenie literackie i językowe

  • Wypowiedzi ustne i pisemne są całkowicie poprawne pod wzgl. stylistyczno - językowym, logicznym i rzeczowym.
  • Potrafi samodzielnie zanalizować i zinterpretować utwory liryczne, epickie i dramatyczne przewidziane programem nauczania; wyodrębnia poznane tropy stylistyczne, określa ich funkcję w utworze literackim.
  • Rozpoznaje rodzaje i gatunki literackie oraz ich cechy gatunkowe. - Posiada bardzo dobrą znajomość utworów literackich przewidzia­nych w programie nauczania.
  • Prace pisemne świadczą o znajomości problematyki, kompozycji, znajomości reguł gramatycznych i interpunkcyjnych; formułuje wypowiedzi zawierające własne sądy i przemyślenia dotyczące różnych tekstów.
  • Pisze rozprawki na tematy dotyczące życia ucznia, a także odnoszą­ce się do problemów przedstawionych w lekturach. Swe opinie popiera umiejętnie dobranymi cytatami.
  • Swobodnie wypowiada się w opisie przeżyć wewnętrznych o uczu­ciach i doznaniach bohaterów literackich i własnych, używa słownic­twa nacechowanego emocjonalnie.
  • W opowiadaniach twórczych i odtwórczych stosuje słownictwo ożywiające relację, słownictwo oceniające, wykorzystuje różnorodne konstrukcje zdaniowe, urozmaica wypowiedzi dialogami, monologa­mi, opisami przeżyć, sytuacji, cła, postaci, pytaniami retorycznymi, cytatami.
  • Charakteryzuje epoki literackie wg materiału programowego

Fleksja i składnia

  • Biegle klasyfikuje części mowy, określa ich formę gramatyczną oraz funkcje składniowe.
  • Potrafi omówić osobliwości w odmianie rzeczowników i czasowników.
  • Rozróżnia typy liczebników; odmienia je.
  • Umie przedstawić podział zaimków ze względu na funkcję w zdaniu i zastępowaną część mowy; umiejętnie stosuje zaimki w zdaniu.
  • Wykonuje wykresy zdań złożonych.
  • Wskazuje błędnie sformułowane zdania, potrafi nazwać rodzaj błędu i poprawić go.
  • Rozróżnia mowę zależną i niezależną; zdania i wyrazy wtrącone, stosując je wypowiedziach pisemnych.

Slowotwórstwo

  • Bezbłędnie dokonuje analizy słowotwórczej wyrazu, określa jego znaczenie realne i słowotwórcze.
  • Potrafi omówić funkcje formantów słowotwórczych.
  • Biegle nazywa i analizuje kategorie słowotwórcze wyrazów.
  • Wskazuje wśród wyrazów złożonych: złożenia, zrosty, zestawienia.
  • Przeprowadza analizę słowotwórczą wyrazu.
  • Omawia typy skrótowców.

Ortografia

  • Opanował w stopniu bardzo dobrym zasady ortografii.
  • Poprawnie stosuje znaki interpunkcyjne.
  • Potrafi w wypowiedzeniu oddzielić człony równorzędne pod wzgl. logiczno-składniowym.

OCENA DOBRA

Uczeń opanował wiadomości i umiejętności przewidziane programem nauczania.

  • W zależności od celu komunikacji różnie kształtuje swoje wypowie­dzi.
  • Posługuje się słownictwem związanym z doznaniami emocjonalnymi
  • Osiąga spójność wypowiedzi poprzez parafrazę tekstu, a także stosowanie wyrazów spajających.
  • Samodzielnie potrafi poprawić większość błędów językowych i stylistycznych.
  • Poprawnie redaguje wszystkie formy wypowiedzi: opowiadanie, opis, streszczenie, sprawozdanie, recenzja, charakterystyka, rozprawka
  • Zna treść wymaganych programem lektur.
  • Rozpoznaje rodzaje i gatunki literackie.
  • Dokonuje interpretacji tekstu poetyckiego, wskazuje i nazywa środki poetyckie.

Fleksja i składnia

  • Posiada usystematyzowane wiadomości o częściach mowy.
  • Zna koniugacje czasowników, tworzy imiesłowy.
  • Poprawnie określa formę gramatyczną odmiennych części mowy.
  • Poprawnie odmienia zaimki, dzieli je ze względu na znaczenie.
  • Wykonuje rozbiór logiczny i gramatyczny zdania łącznie z wykresem związków wyrazowych.
  • Wyodrębnia rodzaje zdań.
  • Poprawnie przekształca i stosuje imiesłowowy równoważnik zdania.
  • Sporządza proste wykresy zdań wielokrotnie złożonych

Słowotwórstwo

  • Oddziela formant od podstawy słowotwórczej, nazywa formanty, wskazuje oboczności.
  • Sporządza wykresy rodziny wyrazów, znajduje rdzeń, wskazuje na oboczność w rdzeniu.
  • Odróżnia zrosty, złożenia, neologizmy.
  • W miarę dobrze opanował zasady ortograficzne i interpunkcyjne.

OCENA DOSTATECZNA

Uczeń, w zakresie umożliwiającym postępy w dalszym uczeniu się, opanował wiedzę       i umiejętności zawarte w programie.

Kształcenie literackie i językowe

  • Wypowiada się poprawnie pod względem językowym i rzeczowym.
  • Rozpoznaje elementy świata przedstawionego w utworze literackim.
  • Poprawnie pisze opowiadanie, opis postaci, list, sprawozdanie, charakterystykę, streszczenie, plan rozprawki.
  • Włącza dialog w tok narracji.
  • Na prostym przykładzie omawia cechy dramatu.
  • Wyodrębnia elementy budowy wiersza (strofa, wers); wskazuje rymy, podstawowe środki stylistyczne, temat i podmiot liryczny.
  • Umie się posługiwać słownikami i encyklopedią.

Fleksja i składnia

  • Rozróżnia części mowy.
  • Umie dokonać rozbioru logicznego i gramatycznego (proste przy­kłady).
  • Rozróżnia zdania podrzędnie złożone i współrzędnie złożone.
  • Potrafi wskazać mowę zależną i niezależną.

Słowotwórstwo

  • Tworzy wyrazy pochodne
  • Oddziela podstawę słowotwórczą od formantu, tworzy rodzinę wyrazów, rysuje wykres rodziny wyrazów o przejrzystej budowie. - Wyróżnia w tekście archaizmy i neologizmy.

Ortografia

  • Popełnia nieliczne błędy ortograficzne.
  • Zna podstawowe zasady ortograficzne oraz pisownię partykuł z różnymi częściami mowy.
  • Zna zasadę stosowania wielkich liter.
  • Zna reguły interpunkcji w zdaniach pojedynczych i złożonych.

OCENA DOPUSZVCZAJĄCA

  • Uczeń samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela wykonuje proste zadania przewidziane w programie nauczania klasy ósmej.
  • Rozumie czytany i zanalizowany na lekcji tekst.
  • Popełniane błędy nie przekreślają wartości pracy i wysiłku, jaki włożył w jej napisanie.
  • Poprawnie redaguje proste opowiadanie, charakterystykę, opis postaci, list, sprawozdanie.
  • Przy pomocy nauczyciela rozróżnia części mowy i zdania.
  • Rozpoznaje zdanie pojedyncze i złożone.
  • Odróżnia zdanie podrzędnie złożone od zdania współrzędnie złożonego.
  • Tworzy wyrazy pochodne, podstawowe, rodzinę wyrazów.

 OCENA NIEDOSTATECZNA

  • Uczeń nie opanował wiadomości podstawowych w zakresie fleksji i składni, słowotwórstwa, fonetyki.
  • Popełnia podstawowe błędy ortograficzne.
  • Nie przeczytał lektur.
  • Prace pisemne nie są poprawne pod względem rzeczowym, logicznym, stylistycznym.
  • Nie rozumie tematyki przeczytanego tekstu.

Nawet z pomocą nauczyciela nie jest w stanie rozwiązać zagadnienia o elementarnym stopniu trudności

 

Data dodania: 2021-10-08 14:23:25
Data edycji: 2021-10-12 13:21:34
Ilość wyświetleń: 357

Nasi Partnerzy

“Prawdziwie wielki jest ten człowiek, który chce się czegoś nauczyć”

Jan Paweł II
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook