Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Język polski

PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA

Z JĘZYKA POLSKIEGO 

W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM JANA PAWŁA II

W ŁĄKCIE GÓRNEJ

2023/2024

Podstawa prawna do opracowania Przedmiotowych  Zasad Oceniania:

Podstawa prawna:

1.       Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych

2.       Art. 44 zb ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018 r. poz. 1457, 1560, 1669 i 2245)

3.       Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej(Dz.U. 2017 poz. 356)

  1. Statut Szkoły

 

 

Nauczanie języka polskiego  w klasach V, VI, VIII   - odbywa się  wg programu M. Derlukiewicz  „NOWE Słowa na start” ,  a w klasach IV i VII wg programu A. Podemskiej-Kałuży „Zamieńmy słowo”

Kontrakt z uczniami:

  1. Na początku roku szkolnego nauczyciel zapoznaje z zakresem wymagań programowych oraz systemem oceniania na lekcjach języka polskiego.
  2. Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
  3. Bieżące ocenianie obejmuje: dłuższe formy pracy pisemnej, testy, krótkie formy pisemne (kartkówki), sprawdziany, odpowiedzi ustne. Oceniana jest także aktywność ucznia na lekcjach, prace domowe, udział w konkursach
  4. Odpowiedzi ustne obejmują materiał działu aktualnie omawianego
  5. Krótkie formy pisemne „kartkówki” mogą obejmować materiał nauczania z trzech ostatnich lekcji (nie muszą być wcześniej zapowiadane).
  6. Dłuższe formy pisemne obejmujące większą część materiału (dział lub kilka działów) sprawdziany lub dłuższe prace pisemne muszą być zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem
  7. Dłuższe formy pisemne są obowiązkowe.
  8. Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie może napisać pracy z całą klasą, to powinien to uczynić  w terminie uzgodnionym przez nauczyciela nieprzekraczającym 2 tygodnie
  9. Nauczycielowi przysługuje czas 2 tygodni na sprawdzenie prac pisemnych
  10. Ocena z pracy klasowej może być poprawiona /jednokrotnie/ przez ucznia w terminie 2 tygodni od oddania pracy klasowej.
  11. Przy poprawianiu prac klasowych i pisaniu ich w drugim terminie kryteria ocen nie zmieniają się.
  12. Ocenie podlegają wszystkie wymienione formy aktywności ucznia .
  13. Każdy uczeń powinien otrzymać w ciągu półrocza minimum 6 ocen.
  14. Nie ocenia się uczniów do trzech dni po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole.
  15. Uczeń, który opuścił więcej niż 50% lekcji może nie być  klasyfikowany z przedmiotu.
  16. Każdy uczeń ma prawo do dodatkowych ocen za wykonane prace nadobowiązkowe.
  17. Uczeń ma prawo 2 razy w ciągu półrocza zgłosić nieprzygotowanie do lekcji (nie dotyczy prac klasowych i omawiania lektur).
  18. Wszystkie sprawy sporne, nie ujęte w PZO, rozstrzygane będą zgodnie ze Statutem Szkoły oraz rozporządzeniami MEN.
  19. Oceny klasyfikacyjne śródroczne i końcoworczne ustala nauczyciel przedmiotu, biorąc pod uwagę wszystkie oceny cząstkowe, ze szczególnym uwzględnieniem ocen z dłuższych sprawdzianów pisemnych,  a w przypadku oceny końcoworocznej  również oceny za pierwsze półrocze.
  20. Jeżeli uczeń uzyska tytuł laureata w konkursie przedmiotowym na etapie wojewódzkim, otrzymuje ocenę celującą z przedmiotu na koniec roku, a jeśli tytuł finalisty - może uzyskać ocenę celującą na koniec roku.

Obszary aktywności podlegające ocenianiu:

  1. Wypowiedzi ustne:
    • kilkuzdaniowa wypowiedź,
    • dialog,
    • opowiadanie,
    • recytacja,
    • prezentacja,
    • głos w dyskusji,
    • czytanie tekstów
  2. Wypowiedzi pisemne:
    • odpowiedź na pytania,
    • rozwiązanie wskazanych zadań, wykonanie ćwiczeń,
    • redagowanie tekstu użytkowego: zawiadomienie, przepis, instrukcja, reklama, zaproszenie, ogłoszenie,  dedykacja, podanie, CV
    • redagowanie form wypowiedzi: opowiadanie, opis, sprawozdanie, charakterystyka, list prywatny i oficjalny, kartka pocztowa, notatka w formie planu, tabeli, wykresu, streszczenia, rozprawka, dyktando.
  3. Zadania praktyczne:
    • niewerbalne wytwory pracy: album, słownik, mapa, plakat, prezentacja multimedialna, projekt

III. Formy aktywności (minimalna liczba ocen w półroczu z danej aktywności)

  1. Zadania klasowe  -2
  2. Sprawdziany - 2
  3. Odpowiedzi ustne- 1
  4. Praca w grupach - 1
  5. Dyktando -2
  6. Aktywność na lekcji i w domu  - Pięć plusów = bdb;  za zgromadzenie 5 minusów wystawiana jest cząstkowa ocena niedostateczna
  7. Zeszyt - 1
  1. Kryteria ocen poszczególnych form aktywności
    Uczeń otrzymuje z pracy pisemnej (sprawdziany, prace klasowe ,testy, kartkówki) ocenę:

       niedostateczną:  od 0% do 33% punktów

dopuszczającą : od 34% do 49 % punktów,

dostateczną:      od 50% do 74% punktów,

dobrą :               od 75% do 89% punktów,

bardzo dobrą :   od 90%  do 95% punktów

celującą:            od  96% - 100%  punktów

  • Kryteria oceny wypracowania (poniższe kryteria podstawowe mogą ulec modyfikacji w zalezności od sprawdzanej  formy wypowiedzi i przyjętego, a uzgodnionego wczesniej z uczniami sposobu oceny pracy)

Treść (realizacja tematu) – 4p

Kompozycja -             1p

Styl                           1p

Język                          2p

Ortografia                    2p

Interpunkcja                 1 p


- Recytacja – ocenie podlegają: dykcja, opanowanie tekstu, interpretacja głosowa

 

  • Dyktanda (wg liczby błedów) :

Bezbłędne:      cel

1 – 2:              bdb

3 – 4:              db

5 – 6:              dst

7 – 8:             dop

9 i więcej  -   ndst

 

  1. Sposób ustalania oceny półrocznej i rocznej

Przy ustalaniu oceny ww. nauczyciel bierze pod uwagę stopnie ucznia z poszczególnych obszarów działalności według następującej kolejności:

  • prace klasowe
  • sprawdziany
  • odpowiedzi
  • dyktando
  • aktywność na lekcji, praca w grupach
  • kartkówki

 

 

  1. Informowanie uczniów i rodziców o wymaganiach i postępach ucznia
  • nauczyciel – uczeń
    • nauczyciel przekazuje uczniowi komentarz - pisemny lub ustny - do każdej wystawionej oceny;
    • uczeń ma możliwość otrzymywania dodatkowych wyjaśnień i uzasadnień do wystawionej oceny;
  • nauczyciel – rodzic
    • podczas wywiadówek, dni otwartych, indywidualnych konsultacji rodzic może uzyskać informacje o postępach w nauce dziecka oraz ma możliwość wglądu do dłuższych prac pisemnych swojego dziecka
    • za pośrednictwem dziennika elektornicznego

 

Uwaga! W sytuacji nauczania zdalnego obowiązują  szczegółowe kryteria i formy oceniania ujęte  w Regulaminie nauczania zdalnego, stanowiącym załacznik do PZO.

 

Kryteria uzyskania poszczególnych ocen

 

Klasa   IV - VIII

 

OCENA CELUJĄCA

Uczeń:

  • opanował umiejętności zapisane w podstawie programowej,
  • samodzielnie rozwiązuje problemy i ćwiczenia o dużym stopniu trudności,
  • czyta ze zrozumieniem teksty kultury przewidziane w programie, potrafi analizować i interpretować je w sposób pogłębiony i wnikliwy, posługując się terminologią z podstawy programowej
  • posługuje się bogatym i różnorodnym słownictwem oraz poprawnym językiem zarówno w mowie, jak i w piśmie,
  • aktywnie uczestniczy w lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych,
  • z sukcesami bierze udział w konkursach tematycznie związanych z językiem polskim,
  • tworzy wypowiedzi pisemne zgodnie z wyznacznikami gatunkowymi, poprawne pod względem kompozycji, spójności wypowiedzi, językowym, ortograficznym i interpunkcyjnym,
  • odznacza się samodzielnością i dojrzałością sądów,
  • wzorowo wykonuje prace domowe i ewentualne zadania dodatkowe,
  • współpracuje w zespole, często odgrywając rolę lidera,
  • wykorzystuje wiedzę, umiejętności i zdolności twórcze przy odbiorze i analizie tekstów oraz tworzeniu wypowiedzi.

 

 

 

 

 

OCENA BARDZO DOBRA

Uczeń:

  • opanował umiejętności zapisane w podstawie programowej,
  • samodzielnie rozwiązuje problemy i ćwiczenia o znacznym stopniu trudności,
  • czyta ze zrozumieniem teksty kultury przewidziane w programie, potrafi analizować je samodzielnie, podejmuje próby interpretacji,
  • posługuje się bogatym słownictwem i poprawnym językiem zarówno w mowie, jak i w piśmie,
  • aktywnie uczestniczy w lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych,
  • bierze udział w konkursach tematycznie związanych z językiem polskim,
  • tworzy wypowiedzi pisemne zgodnie z wyznacznikami gatunkowymi, w większości poprawne pod względem kompozycji, spójności wypowiedzi, językowym, ortograficznym i interpunkcyjnym,
  • aktywnie uczestniczy w lekcjach,
  • wykonuje prace domowe, często angażuje się w zadania dodatkowe.

 

OCENA DOBRA

 Uczeń:

  • w większości opanował umiejętności zapisane w podstawie programowej,
  • samodzielnie rozwiązuje zadania o niewielkim lub średnim stopniu trudności, a z pomocą nauczyciela – trudne,
  • czyta ze zrozumieniem teksty kultury przewidziane w programie, samodzielnie odnajduje w nich informacje,
  • w wypowiedziach ustnych i pisemnych popełnia niewiele błędów językowych, ortograficznych i stylistycznych,
  • bierze czynny udział w lekcji,
  • wykonuje prace domowe, czasem także nieobowiązkowe.

 

OCENA DOSTATECZNA

 Uczeń:

  • częściowo opanował umiejętności zapisane w podstawie programowej,
  • samodzielnie wykonuje tylko zadania łatwe; trudniejsze problemy i ćwiczenia rozwiązuje przy pomocy nauczyciela,
  • odnajduje w tekście informacje podane wprost, rozumie dosłowne znaczenie większości wyrazów w tekstach dostosowanych do poziomu edukacyjnego,
  • w wypowiedziach ustnych i pisemnych częściej popełnia błędy językowe, ortograficzne i stylistyczne; wypowiedzi cechuje ubogie słownictwo,
  • wypowiada się krótko, ale wypowiedź jest na ogół uporządkowana,
  • rzadko aktywnie uczestniczy w lekcjach,
  • wykonuje obowiązkowe prace domowe, ale popełnia w nich błędy

 

 

OCENA DOPUSZCZAJĄCA

 Uczeń:

  • opanował w niewielkim stopniu umiejętności zapisane w podstawie programowej,
  • większość zadań, nawet bardzo łatwych, wykonuje jedynie przy pomocy nauczyciela,
  • czyta niezbyt płynnie, niewłaściwie akcentuje wyrazy, nie stosuje odpowiedniej intonacji,
  • ma problemy z czytaniem tekstów kultury, ale podejmuje próby ich odbioru,
  • nie potrafi samodzielnie analizować i interpretować tekstów,
  • w wypowiedziach ustnych i pisemnych popełnia rażące błędy utrudniające komunikację, ma ubogie słownictwo i trudności z formułowaniem nawet prostych zdań,
  • nie jest aktywny na lekcjach, ale wykazuje chęć do pracy, stara się wykonywać polecenia nauczyciela,
  • pracuje niesystematycznie, wymaga stałej zachęty do pracy,
  • często nie potrafi samodzielnie wykonać pracy domowej, ale podejmuje próby.

 

OCENA NIEDOSTATECZNA

 Uczeń:

  • nie opanował nawet podstawowych wiadomości, ma bardzo duże braki w wiedzy i umiejętnościach z zakresu podstawy programowej,
  • ma poważne kłopoty z techniką czytania,
  • nie odnajduje w tekście informacji podanych wprost, nie rozumie dosłownego znaczenia wielu wyrazów w tekstach dostosowanych do poziomu edukacyjnego,
  • nie wykonuje zadań ani poleceń nauczyciela,
  • wykazuje się niechęcią do nauki,
  • zaniedbuje wykonywanie prac domowych,
  • nie angażuje się w pracę grupy.

 

Uwaga: Szczegółowy wykaz wykaz wiedzy i  umiejętności z języka polskiego, jakie należy posiadać na etapie klas IV–VIIII zawiera podstawa programowa  nauczania języka polskiego.

 

 

Data dodania: 2021-10-08 14:23:25
Data edycji: 2023-08-31 13:07:16
Ilość wyświetleń: 929

“Prawdziwie wielki jest ten człowiek, który chce się czegoś nauczyć”

Jan Paweł II
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej