32-731 Żegocina
Łąkta Górna 304
Przedmiotowe zasady oceniania
MATEMATYKA
na podstawie zmodyfikowanego programu GWO „Matematyka z plusem”
Opracowany zgodnie z:
- art. 44 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018r. poz. 1457, 1560, 1669 i 2245)
- Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
- Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. 2017 poz. 356)
- Statutem Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Łąkcie Górnej
- Regulaminem zdalnego nauczania
Cele sprawdzania osiągnięć ucznia :
− Strukturyzacja materiału nauczania matematyki,
− Sterowanie procesem nauczania,
− Uzyskiwanie informacji o jakości uczenia się,
− Danie możliwości uczniom poznania własnych osiągnięć,
− Zapobieganie niepowodzeniom w nauce,
− Rozwijanie motywacji do aktywnego udziału w lekcji,
− Wyrabianie odwagi w zadawaniu pytań nauczycielowi.
Metody i częstotliwość sprawdzania osiągnięć ucznia i kryteria ich oceniania:
Lp. |
Metoda |
Częstotliwość |
Kryteria oceniania osiągnięć ucznia |
1 |
Test diagnozujący |
co najmniej 2 razy w roku szkolnym |
- znajomość przedmiotu (wiedza) - umiejętność rozwiązywania problemów |
2 |
Sprawdzian pisemny |
po każdym dziale |
- zakres wiedzy - język adekwatny do wiedzy - zrozumienie tematu |
3 |
Kartkówka, test |
na bieżąco |
- zakres wiedzy z 3 lekcji - zrozumienie tematu |
4 |
Praca domowa |
na bieżąco |
- zrozumienie tematu - prawidłowość - inwencja własna |
5 |
Praca w grupach, referaty, lub projekty |
według potrzeb |
- wkład w pracę grupy - realizacja zadania - umiejętność korzystania z pomocy dydaktycznych - oryginalność rozwiązania |
6 |
Aktywność na lekcji |
na bieżąco |
- zgodność wypowiedzi z tematem - częstotliwość wypowiedzi - inwencja własna |
7 |
Odpowiedź ustna |
na bieżąco |
- zakres wiedzy z 3 lekcji - stosowana terminologia - rzetelność wykonywanych prac - realizacja zadania |
8 |
Konkursy |
na bieżąco |
- wkład pracy w przygotowanie do konkursu - uzyskane wyniki w konkursie |
Rodzaje wymagań edukacyjnych :
Wymagania edukacyjne |
Symbol |
Kryteria wymagań |
Konieczne |
K |
- dotyczą zapamiętania wiadomości, czyli znajomości podstawowych pojęć i praw matematyki, podstawowych wzorów geometrycznych, orientacji w stosunkach liczbowych, - uczeń potrafi rozwiązywać przy pomocy nauczyciela zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności, - zdobyte wiadomości i umiejętności są niezbędne do dalszego kontynuowania nauki matematyki. |
Podstawowe |
P |
- dotyczą zrozumienia wiadomości, - uczeń potrafi przy niewielkiej pomocy nauczyciela wyjaśnić poznane prawa (przemienności, łączności, rozdzielności) i stosować je w obliczeniach pamięciowych i pisemnych, stosować poznane wzory w prostych zadaniach z treścią. |
Rozszerzające |
R |
- dotyczą stosowania wiadomości i umiejętności w sytuacjach typowych, - uczeń potrafi samodzielnie rozwiązywać typowe zadania teoretyczne i praktyczne, korzystając z tablic i pomocy naukowych, |
Dopełniające |
D |
- dotyczą stosowania wiadomości i umiejętności w sytuacjach problemowych (np. szczegółowa analiza twierdzeń matematycznych, przeprowadzanie prostych dowodów), - uczeń potrafi samodzielnie rozwiązywać złożone zadania rachunkowe i konstrukcyjne, wyprowadzać proste wzory, wykorzystywać poznane wiadomości. |
Wykraczające |
W |
- dotyczą stosowania wiadomości i umiejętności w sytuacjach problemowych (np. szczegółowa analiza twierdzeń matematycznych, przeprowadzanie dowodów), - uczeń potrafi samodzielnie rozwiązywać złożone zadania rachunkowe i konstrukcyjne, wyprowadzać wzory, wykorzystywać wiadomości ponadprogramowe. |
Uproszczone kryteria oceniania :
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który :
- posiada wiadomości i umiejętności programowe na bardzo dobrym poziomie lub wykraczające poza program nauczania,
- potrafi stosować wiadomości w sytuacjach nietypowych (problemowych),
- umie formułować problemy i dokonuje analizy lub syntezy,
- rozwiązuje problemy w sposób nietypowy,
- osiąga sukcesy w konkursach szkolnych i pozaszkolnych,
- sprostał wymaganiom koniecznym, podstawowym, rozszerzającym, dopełniającym, wykraczającym.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który :
- opanował wiadomości i umiejętności w pełnym zakresie,
- potrafi zastosować zdobytą wiedzę w nowych sytuacjach,
- jest samodzielny, korzysta z różnych źródeł wiedzy,
- rozwiązuje samodzielnie zadania rachunkowe i problemowe,
- sprostał wymaganiom koniecznym, podstawowym, rozszerzającym i dopełniającym.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który :
- opanował w dużym zakresie wiadomości określone programem nauczania,
- poprawnie stosuje wiadomości do rozwiązywania typowych zadań lub problemów,
- sprostał wymaganiom koniecznym, podstawowym i rozszerzającym.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który :
- opanował w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem,
- potrafi zastosować wiadomości do rozwiązywania zadań z pomocą nauczyciela,
- zna podstawowe wzory i jednostki wielkości matematycznych,
- sprostał wymaganiom koniecznym i podstawowym.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który :
- ma braki w wiadomościach i umiejętnościach określonych programem, a braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia,
- zna podstawowe prawa i wzory matematyczne,
- potrafi z pomocą nauczyciela wykonać proste zadania rachunkowe i tekstowe,
- sprostał wymaganiom koniecznym.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który :
- nie opanował tych wiadomości i umiejętności, które są konieczne do dalszego kształcenia,
- nie potrafi rozwiązać zadań teoretycznych lub praktycznych o elementarnym stopniu trudności, nawet z pomocą nauczyciela,
- nie zna podstawowych praw, pojęć i wielkości matematycznych,
- nie sprostał wymaganiom koniecznym.
Umowa „Nauczyciel – uczeń”:
Procentowa ilość uzyskanych punktów |
Ocena |
0% - 32% |
niedostateczny |
33% - 49% |
dopuszczający |
50% - 74% |
dostateczny |
75% - 89% |
dobry |
90% - 95% |
bardzo dobry |
96% -100% |
celujący |
Podejście do oceniania osiągnięć uczniów:
Ustalenia końcowe:
“Prawdziwie wielki jest ten człowiek, który chce się czegoś nauczyć”
32-731 Żegocina
Łąkta Górna 304