32-731 Żegocina
Łąkta Górna 304
PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z JĘZYKA ANGIELSKIE
w klasach IV - VIII
Podręczniki English Class do klas IV – VII i Repetytorium dla szkoły podstawowej do klasy VIII, część 2 /wydawnictwo Pearson/ są zgodne z Programem nauczania języka angielskiego dla klas IV – VIII szkoły podstawowej.
Program nauczania autorstwa Joanny Stefańskiej zgodny z nową podstawą programową dnia 14 lutego 2017 r. Aktualizacja programu czerwiec 2023.
PZO opracowane zgodnie z:
- art. 44 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018r. poz. 1457, 1560, 1669 i 2245)
- Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
- Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. 2017 poz. 356) z późniejszymi zmianami
- Statutem Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Łąkcie Górnej
- Regulaminem zdalnego nauczania
Poziom A1- B1
Etap edukacyjny II
Liczba godzin : 3 godziny tygodniowo
Na lekcję uczniowie przynoszą: zeszyt przedmiotowy A4, podręcznik, zeszyt ćwiczeń.
Zasady organizacji sprawdzianów i innych prac kontrolnych:
Waga ocen:
Sprawdzian – waga 2
Kartkówka, aktywność podczas lekcji, dialog, wiersz, piosenka, praca plastyczna, zeszyt – waga 1
Uczeń oceniany jest za:
Dokumentowanie osiągnięć uczniów: dziennik elektroniczny, zeszyt przedmiotowy, prace uczniów przechowywane w teczce „Moje portfolio”
Nieprzygotowanie: uczeń może być nieprzygotowany 2 razy w półroczu. Uczeń nie może zgłosić nieprzygotowania w przypadku pisania zapowiedzianej pracy pisemnej lub ustalonego wcześniej terminu wypowiedzi ustnej, np. recytacja wiersza lub odgrywanie dialogu, przygotowywanie lub oddanie projektu.
Niepytany numerek: w przypadku pisania w tym dniu niezapowiedzianej kartkówki uczeń bierze w niej udział, ale do dziennika wpisana będzie ocena, którą uczeń uzna za zadowalającą. Z zapowiedzianej pracy pisemnej lub wypowiedzi ustnej każda ocena jest wpisywana do dziennika.
W odpowiedziach ustnych bierze się pod uwagę:
W pracach pisemnych ocenia się:
Uczniowie z opinią o dysfunkcji - w ocenie poprawności środków językowych nie bierze się pod uwagę błędów ortograficznych, błędy ortograficzne zmieniające znaczenie wyrazu traktowane są, jako błędy językowe.
Uczeń mający trudność w nauce języka angielskiego może otrzymać ocenę dopuszczającą na półrocze lub koniec roku po spełnieniu warunków:
Ogólne osiągnięcia w poszczególnych sprawnościach zgodnie z podstawą programową:
Inne umiejętności: korzystanie ze szkolnego słownika dwujęzycznego, poznanie słownika angielsko-angielskiego.
OCENA |
MÓWIENIE |
CZYTANIE SŁUCHANIE |
PISANIE |
GRAMATYKA SŁOWNICTWO |
6 |
Uczeń bez trudności potrafi przekazać każdą wiadomość mówiąc płynnie, bez błędów i zawahań, stosuje poprawne formy gramatyczne, posiada bardzo szeroki zakres obowiązującego słownictwa lub wykraczający poza program danej klasy, umie w naturalny sposób zabierać głos w każdej rozmowie, prawidłowo wymawia znane mu wyrazy i wyrażenia. |
Uczeń nie ma żadnych trudności w rozumieniu tekstu pisanego lub rozmowy słuchanej z płyty CD, YouTube, radio, tv dostosowanej do jego poziomu, bardzo często potrafi również przeczytać, wysłuchać i zrozumieć treści wykraczające poza program danej klasy. |
Uczeń potrafi napisać dłuższe zdania zawierające trudniejsze struktury oraz słownictwo, potrafi w sposób spójny i logiczny zorganizować tekst zawierając wszystkie obowiązkowe punkty pamiętając o prawidłowej ortografii, interpunkcji i akapitach, pisze teksty o wymaganej liczbie słów.
|
Uczeń bardzo dobrze zna obowiązkowe struktury i słownictwo, wykazuje również znajomość słówek i wyrażeń wykraczających poza program danej klasy, poprawnie używa słownictwa o charakterze abstrakcyjnym. |
5 |
Uczeń potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość /jest zrozumiany bez trudności/ potrafi mówić spójnie bez zawahań, posługuje się poprawnym językiem sporadycznie popełniając błędy, dysponuje bardzo dużym zakresem słownictwa dla wyrażania idei i myśli, umie w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie, bardzo często samodzielnie udziela poprawny odpowiedzi i wypowiada się na różne tematy – proste i bardziej złożone. |
Uczeń bez trudności potrafi zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów, potrafi zrozumieć kluczowe informacje, potrafi wydobyć potrzebne informacje i przekształcić je w formę pisemną, potrafi bez trudu rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego, potrafi z łatwością rozróżnić dźwięki, rozumie i wykonuje polecenia nauczyciela, rozumie polecenia w ćwiczeniach z czytania, z łatwością tłumaczy tekst angielski na polski i odwrotnie. |
Uczeń potrafi napisać pełne zdania zawierające proste struktury i słownictwo, potrafi w sposób spójny zorganizować tekst, w zadaniu pisemnym zawiera wszystkie istotne punkty, pisze teksty o wymaganej długości zgodnie z poleceniami, używa prawidłowej pisowni i interpunkcji. |
Uczeń potrafi poprawnie operować wymaganymi strukturami, potrafi budować spójne zdania stosuje szeroki zakres słownictwa odpowiedni do zadania, używa poprawnie niektórych elementów słownictwa o charakterze bardziej złożonym – abstrakcyjnym. |
4 |
Uczeń przeważnie potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość, potrafi mówić spójnie z lekkim wahaniem, posługuje się dość poprawnym językiem niekiedy popełniając błędy, dysponuje wystarczającym zakresem słownictwa do wyrażania myśli i idei, umie zazwyczaj w naturalny sposób zabierać głos w rozmowie, zazwyczaj rozumiany jest bez trudności, czasem samodzielnie udziela odpowiedzi i wypowiada się na niektóre tematy. |
Uczeń potrafi zazwyczaj zrozumieć ogólny sens różnorodnych tekstów i rozmów, potrafi zrozumieć większość kluczowych informacji w różnorodnych tekstach i rozmowach, potrafi wyszukać większość potrzebnych informacji i przekształcić je w formę pisemną, zazwyczaj potrafi rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego, potrafi rozróżnić większość dźwięków oraz prawie bez trudności rozumie polecenia nauczyciela. |
Uczeń potrafi na ogół napisać zadanie zawierające pełne zdania, proste struktury i słownictwo, pisze teksty na ogół dobrze zorganizowane i spójne, w zadaniu pisemnym zawiera wszystkie istotne punkty, choć niektórym poświęca niewiele miejsca, pisze teksty nieco dłuższe lub krótsze od wymaganej długości, w większości prac stosuje prawidłową pisownię i interpunkcję. |
Uczeń potrafi popraw nie operować większością prostych struktur, potrafi budować zdania w większości wypadków spójne, na ogół używa szerokiego zakresu słownictwa odpowiedniego do zadania, czasem używa elementy słownictwa o charakterze bardziej złożonym. |
3 |
Uczeń zazwyczaj potrafi z powodzeniem przekazać wiadomość, potrafi mówić spójnie ale z wyraźnym wahaniem, posługuje się częściowo poprawnym językiem ale popełnia wiele zauważalnych błędów, dysponuje ograniczonym zakresem słownictwa dla wyrażania myśli i idei, czasami samodzielnie zgłasza się do rozmowy, można go zrozumieć ale z trudnością, od czasu do czasu wypowiada się na proste tematy najczęściej przez udzielanie odpowiedzi na postawione pytania. |
Uczeń potrafi zazwyczaj zrozumieć ogólny sens prostych tekstów i rozmów, potrafi zrozumieć część kluczowych informacji w różnorodnych tekstach i rozmowach, potrafi wybrać część potrzebnych informacji i przekształcić je w formę pisemną, czasem potrafi rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego, potrafi rozróżnić niektóre dźwięki, zazwyczaj potrafi zrozumieć polecenia nauczyciela. |
Uczeń próbuje napisać zadanie zawierające pełne zdania, proste struktury i słownictwo potrafi zorganizować tekst, który powinien być bardziej spójny, w zadaniu pisemnym zawiera większość istotnych punktów, zdarza się mu pisać teksty znacznie dłuższe lub krótsze od wymaganej długości, często używa nieprawidłowej pisowni i interpunkcji. |
Uczeń potrafi operować większością prostych struktur, potrafi budować zdania niekiedy spójne, na ogół używa prostego zakresu słownictwa odpowiedniego do zadania, czasami używa słownictwa o charakterze bardziej złożonym. |
2 |
Uczeń czasem potrafi przekazać wiadomość ale dużym trudem i z pomocą nauczyciela, tylko czasem mówi spójnie z częstym wahaniem, czasem posługuje się poprawnym językiem ale popełnia bardzo wiele zauważalnych błędów, dysponuje bardzo ograniczonym słownictwem co utrudnia wypowiedzi, bardzo rzadko zabiera głos w rozmowie, najczęściej udziela krótkich niepełnych odpowiedzi na bardzo proste pytania, można go zrozumieć ale z dużą trudnością. |
Uczeń czasem potrafi zrozumieć ogólny sens bardzo prostych tekstów i rozmów, potrafi zrozumieć niewiele kluczowych informacji w różnorodnych tekstach i rozmowach, potrafi ale rzadko rozpoznać uczucia i reakcje mówiącego, potrafi wybrać część potrzebnych informacji i czasem potrafi przekształcić je w formę pisemną ale ma z tym trudności, potrafi rozróżnić tylko niektóre wyraźne dźwięki, potrzebuje pomocy lub podpowiedzi aby zrozumieć polecenia nauczyciela. |
Uczeń mimo pomocy ma duże trudności z napisaniem zadania zawierającego pełne zdania a nawet pojedyncze wyrazy czy proste struktury, w tekście brak jest organizacji w zadaniu pisemnym zawiera niewiele punktów, najczęściej nie zwraca uwagi na wymaganą długość tekstu, w większości wyrazów występuje nieprawidłowa pisownia oraz niewłaściwa interpunkcja, nawet w przepisywaniu bardzo prostego tekstu występuje dużo błędów. |
Uczeń potrafi popraw nie stosować bardzo niewielką liczbę podstawowych wyrazów i struktur, próbuje budować zdania ale są ona najczęściej bez spójności, dysponuje bardzo ograniczonym zakresem słownictwa – po kilka wyrazów do odpowiedniego zadania często myli zastosowa nie słówek i wyrażeń. |
1 |
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń za zupełny brak wiadomości i umiejętności w danej sprawności, popełnianie bardzo dużej liczby błędów uniemożliwiające przekazywanie informacji ustnych i pisemnych, bardzo ograniczony zasób słownictwa lub jego brak utrudniający pracę w każdej sprawności, duże trudności w wykonywaniu ćwiczeń dostosowanych do poziomu i możliwości ucznia /nawet z pomocą nauczyciela/ brak chęci do pracy mimo pomocy nauczyciela. |
“Prawdziwie wielki jest ten człowiek, który chce się czegoś nauczyć”
32-731 Żegocina
Łąkta Górna 304