32-731 Żegocina
Łąkta Górna 304
Przedmiotowe Zasady Oceniania z WOS – u w kl. VIII SP w Łąkcie Górnej
Podstawa prawna
Cele ogólne oceniania
PZO uwzględnia
Przedmiotem oceniania są:
1.Wiadomości - wiedza przedmiotowa.
2.Postawa ucznia i jego aktywność oraz dyscyplina pracy.
Formy i metody sprawdzania wiedzy i umiejętności
Ocenianiu podlegają następujące formy pracy ucznia: sprawdziany (testy),kartkówki, wypowiedzi ustne, wypowiedzi pisemne, aktywność na lekcji, praca w grupach ,praca domowa (wydarzenia) prace dodatkowe( projekty)
Sprawdzian (test) - to określenie stopnia opanowania materiału z zakresu całego działu programowego. Sprawdzian powinien być poprzedzony powtórzeniem, zapowiedziany na tydzień przed wyznaczonym terminem i zapisany w obowiązującym dzienniku. Nauczyciel zapowiadając sprawdzian podaje jednocześnie zakres obowiązującego materiału. Obowiązkiem ucznia jest przystąpienie do sprawdzianu. Nie zaliczenie przez ucznia sprawdzianu ma wpływ na ocenę śródroczną lub roczną. Nauczyciel jest zobowiązany do oddania sprawdzonych i ocenionych prac kontrolnych, sprawdzianów i kartkówek najpóźniej dwa tygodnie po ich przeprowadzeniu. W trakcie sprawdzianów, uczeń zobowiązany jest do zachowania szczególnej dyscypliny. W przypadku kontaktowania się uczniów między sobą w czasie pisania nauczyciel ma prawo do obniżenia oceny lub wystawienia oceny niedostatecznej.
Kartkówka (10-15 minut)- to rodzaj pracy pisemnej sprawdzającej stopień przyswojenia materiału z ostatnich trzech lekcji lub określonego zakresu tematycznego wyznaczonego przez nauczyciela. Stosuje się ją przynajmniej raz w danym dziale, bez konieczności wcześniejszej powtórki i zapowiedzi. Nie zaliczenie przez ucznia kartkówki ma wpływ na ocenę śródroczną lub końcoworoczną. O pisaniu kartkówki przez ucznia w przypadku jego losowej nieobecności lub choroby decyduje nauczyciel.
Zasady ustalania oceny ze sprawdzianu, testu i kartkówki
96% - 100% ocena celujący (6)
90% - 95% - ocena bardzo dobry (5)
75% - 89% - ocena dobry (4)
50% - 74% - ocena dostateczny (3)
33%-49% - ocena dopuszczający (2)
0% - 32% - ocena niedostateczny (1)
Odpowiedź ustna - nauczyciel ma prawo do sprawdzenia wiedzy ucznia w formie ustnej z trzech ostatnich jednostek lekcyjnych lub określonego zakresu tematycznego wyznaczonego przez nauczyciela.
Praca na lekcji – nauczyciel może ocenić aktywność ucznia na lekcji. Systematyczność pracy na lekcji ucznia można oceniać znakiem plus (+), znakiem minus (-). Z 3 kolejno uzyskanych znaków(+ ) uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą. Jednorazowo podczas lekcji nauczyciel może wystawić
Ocenę z aktywności – celującą lub bardzo dobrą za szczególny udział w lekcji.
Praca domowa, zeszyt przedmiotowy - obowiązkiem ucznia jest systematycznie (czytelne, estetyczne i z zachowaniem poprawności ortograficznej) prowadzenie notatek w zeszycie przedmiotowym i odrabianie prac domowych. Uczeń, który był nieobecny na lekcji lub kilku lekcjach ma obowiązek nadrobić wszystkie notatki i prace domowe w zeszycie przedmiotowym wciągu tygodnia. Przy sprawdzaniu prac domowych ocenie podlegają: pomysłowość rozwiązania, poprawność rzeczowa, umiejętność prezentacji w przypadku prac ustnych), zgodność z poziomem wymagań.
Uczeń ma prawo w czasie jednego semestru jeden raz zgłosić brak pracy domowej. Każde kolejne niewywiązanie się z obowiązków skutkuje uwagą wpisywaną do dziennika klasy.
Prace dodatkowe (referat, projekt, album, praca plastyczna, plansze, gazetki) – jest samodzielną pracą ucznia, który korzystając z różnych źródeł informacji dokonuje opracowania danego zagadnienia, a następnie prezentuje efekty swojej pracy na forum klasy. Nauczyciel może zadać uczniowi kilka pytań z zakresu referowanego materiału. Nauczyciel przynajmniej jeden raz w semestrze zaproponuje uczniom pracę dodatkową. Przy ocenie prac dodatkowych brane są pod uwagę następujące elementy; zawartość merytoryczna, pomysłowość, estetyka pracy, sposób przekazania wiedzy, różnorodność źródeł do których dotarł uczeń. Prace dodatkowe oceniane są w skali: celujący, bardzo dobry, dobry, dostateczny, dopuszczający lub niedostateczny, gdy uczeń nie wykona pracy w określonym terminie.
Uczeń jest poinformowany o ocenie w chwili jej wystawienia.
W ocenianiu stosuje się następującą skalę:
6 - celujący
5 - bardzo dobry
4 - dobry
3 – dostateczny
2 - dopuszczający
1 – niedostateczny
oraz plusy i minusy.
Oceny cząstkowe w dzienniku wyrażane są cyfrą w skali 1-6.
W ciągu semestru w przypadku dwóch godzin tygodniowo uczeń powinien uzyskać minimum pięć ocen.
WYMAGANIA EDUKACYJNE Z WOS-u DLA KLASY VIII
Wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z przedmiotu.
Uczeń:
2 .Ocena dopuszczająca
Uczeń:
Uczeń:
Uczeń:
Uczeń:
Uczeń:
Sposób ustalania oceny śródrocznej i rocznej
Kontrakt z uczniami
96% - 100% ocena celujący (6)
90% - 95% - ocena bardzo dobry (5)
75% - 89% - ocena dobry (4)
50% - 74% - ocena dostateczny (3)
33% - 49% - ocena dopuszczający (2)
0% - 32% - ocena niedostateczny (1).
Sposoby informowania rodziców i uczniów o osiągnięciach uczniów w nauce.
Ocenianie ucznia z dysfunkcjami.
W przypadku osób z różnymi dysfunkcjami PZO uwzględnia możliwość odstępstwa od ustalonych wytycznych zarówno, co do formy prezentacji wyuczonych treści jak również czasu ich eksponowania. Jednakże należy pamiętać o tym, że takie odstępstwo nie zwalnia od obowiązku opanowania przez ucznia treści podstawowych a więc minimalnych określonych w podstawie programowej. W przypadku uczniów, u których stwierdzono orzeczenie lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej konieczność dostosowania wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia, system oceniania funkcjonuje w oparciu o zalecenia poradni.
1.Ocenianie uczniów z problemami dyslektycznymi:
2.Wskazania do pracy z uczniem z innymi dysfunkcjami.
W przypadku oceniania ucznia charakteryzującego się zaburzeniami percepcji wzrokowej zwracać uwagę należy na:
3.W przypadku oceniania ucznia charakteryzującego się zaburzeniami percepcji słuchowej zwracać należy na:
4.W przypadku oceniania ucznia charakteryzującego się zaburzeniami orientacji przestrzennej zwracać należy na:
5.W przypadku oceniania ucznia charakteryzującego się zaburzeniami lateralizacji i rozwoju słuchowego zwracać należy na:
6.W przypadku oceniania ucznia charakteryzującego się ADHD zwracać należy na odpowiednie warunki koncentracji ucznia: stwarzać należy sprzyjający klimat egzekwowania treści edukacyjnych.
W przypadku nauczania zdalnego obowiązują te same zasady oceniania oraz:
“Prawdziwie wielki jest ten człowiek, który chce się czegoś nauczyć”
32-731 Żegocina
Łąkta Górna 304