32-731 Żegocina
Łąkta Górna 304
Predmiotowe Zasady Oceniania z chemii w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Łakcie Górnej
na podstawie zmodyfikowanego programu Nowej Ery „Chemia Nowej Ery”
Opracowany zgodnie z:
- art. 44 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018r. poz. 1457, 1560, 1669 i 2245)
- Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
- Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. 2017 poz. 356)
- Statutem Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Łąkcie Górnej
- Regulaminem zdalnego nauczania
Cele sprawdzania osiągnięć ucznia :
1.Sprawdzanie umiejętności posługiwania się wiedzą chemiczną w życiu codziennym w sytuacjach typowych i problemowych.
2.Sprawdzanie wiadomości i umiejętności praktycznych.
3.Kształtowanie postaw ucznia.
4.Kształtowanie umiejętności logicznego samodzielnego myślenia.
5.Wskazanie uczniowi, nauczycielowi i rodzicom stanu umiejętności uczniów i pomoc w wyborze formy wyrównania braków lub pokonaniu trudności.
Metody i częstotliwość sprawdzania osiągnięć ucznia i kryteria ich oceniania:
Lp. |
Metoda |
Częstotliwość |
Kryteria oceniania osiągnięć ucznia |
1 |
Test diagnozujący |
co najmniej 1raz w roku szkolnym |
- znajomość przedmiotu (wiedza) - umiejętność rozwiązywania problemów |
2 |
Sprawdzian pisemny |
po każdym dziale |
- zakres wiedzy - język adekwatny do wiedzy - zrozumienie tematu |
3 |
Kartkówka, test |
na bieżąco |
- zakres wiedzy z 3 lekcji - zrozumienie tematu |
4 |
Praca domowa |
Na bieżąco |
- zrozumienie tematu - prawidłowość - inwencja własna |
5 |
Praca w grupach, referaty, lub projekty |
według potrzeb |
- wkład w pracę grupy - realizacja zadania - umiejętność korzystania z pomocy dydaktycznych - oryginalność rozwiązania |
6 |
Aktywność na lekcji |
na bieżąco |
- zgodność wypowiedzi z tematem - częstotliwość wypowiedzi - inwencja własna |
7 |
Odpowiedź ustna |
na bieżąco |
- zakres wiedzy z 3 lekcji - stosowana terminologia chemiczna - rzetelność wykonywanych prac - realizacja zadania |
8 |
Konkursy |
na bieżąco |
- wkład pracy w przygotowanie do konkursu - uzyskane wyniki w konkursie |
Rodzaje wymagań edukacyjnych :
Wymagania konieczne (K) obejmują wiadomości i umiejętności, których przyswojenie umożliwia uczniom kontynuowanie nauki na danym poziomie nauczania. Najczęstszą kategorią celów dla tego rodzaju wymagań jest stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych, zapamiętanie wiadomości, odtwarzanie działania i uczestniczenie w nim. Uczeń, który spełnia te wymagania, uzyskuje ocenę dopuszczającą.
Wymagania podstawowe (P) obejmują wiadomości i umiejętności, które są stosunkowo łatwe do opanowania, pewne naukowo, użyteczne w życiu codziennym i konieczne do kontynuowania nauki. W kategorii celów kształcenia nawiązuje to do rozumienia wiadomości, odtwarzania działania i podejmowania go. Uczeń, korty spełnia wymagania konieczne i podstawowe, uzyskuje ocenę dostateczną.
Wymagania rozszerzające (R) obejmują wiadomości, które są średnio trudne do opanowania, ich przyswojenie nie jest niezbędne do kontynuowania nauki, mogą, ale nie muszą być użyteczne w życiu codziennym. Są pogłębione i rozszerzone w stosunku do wymagań podstawowych. Odpowiada to stosowaniu wiadomości w sytuacjach typowych, sprawnemu działaniu w stałych warunkach oraz nastawieniu na działanie. Uczeń, który spełnia wymagania konieczne, podstawowe i rozszerzające, uzyskuje ocenę dobrą.
Wymagania dopełniające (D) obejmują wiadomości i umiejętności, które są trudne do opanowania, nie mają bezpośredniego zastosowania w życiu codziennym, jednak nie muszą wykraczać poza program nauczania. Odpowiada to stosowaniu wiadomości w sytuacjach problemowych, sprawności działania w zmiennych warunkach i budowaniu własnego systemu działań. Uczeń, który spełnia warunki konieczne, podstawowe, rozszerzające i dopełniające, uzyskuje ocenę bardzo dobrą.
Wymagania wykraczające (W) jeśli wiadomości i umiejętności ucznia są na bardzo wysokim poziomie lub wykraczają poza obowiązujący program nauczania, dotyczą stosowania wwiadomiści i umiejętności w sytuacjachproblemowych, a spełnia on wszystkie wymagania niższe, uzyskuje ocenę celującą.
Ogólne kryteria oceniania :
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
-posiada wiadomości i umiejętności programowe na bardzo wysokim poziomie lub wykraczające poza program nauczania,
-potrafi korzystać z różnych źródeł informacji nie tylko tych wskazanych przez nauczyciela,
-potrafi stosować wiadomości w sytuacjach nietypowych ( problemowych ),
-proponuje rozwiązania nietypowe,
-umie formułować problemy i dokonywać analizy syntezy nowych zjawisk,
-potrafi precyzyjnie rozumować posługujące się wieloma elementami wiedzy, nie tylko z zakresu chemii,
-potrafi udowodnić swoje zdanie, używając odpowiedniej argumentacji, będącej skutkiem zdobytej samodzielnie wiedzy,
-osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach chemicznych lub wymagających wiedzy chemicznej, szczebla wyższego niż szkolny,
-jest autorem pracy związanej z chemią o dużych wartościach poznawczych i dydaktycznych.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
-opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności przewidziane programem,
-potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązania problemów i zadań w nowych sytuacjach,
-wskazuje dużą samodzielność i potrafi bez nauczyciela korzystać z różnych źródeł wiedzy, np. układu okresowego pierwiastków, wykresów, tablic itp.
-sprawnie korzysta ze wszystkich dostępnych i wskazanych przez nauczyciela, dotrzeć do innych źródeł wiadomości,
-potrafi planować i bezpiecznie przeprowadzać eksperymenty chemiczne,
-potrafi biegle pisać i samodzielnie uzgadniać równania reakcji chemicznych,
-wykazuje się aktywną postawą w czasie lekcji,
-bierze udział w konkursie chemicznym lub wymagającym wiedzy i umiejętności związanych z chemią,
-potrafi poprawnie rozumować o kategoriach przyczynowo-skutkowych wykorzystując wiedzę przewidzianą programem również pokrewnych przedmiotów.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
-opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem,
-poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań i problemów, natomiast zadania o stopniu trudniejszym wykonuje przy pomocy nauczyciela,
-potrafi korzystać ze wszystkich poznanych na lekcji źródeł informacji ( układ okresowy pierwiastków, wykresy, tablice i inne ),
-potrafi bezpiecznie wykonywać doświadczenia chemiczne,
-rozwiązuje niektóre zadania dodatkowe o niewielkiej skali trudności,
-poprawnie rozumuje w kategoriach przyczynowo-skutkowych,
-jest aktywny w czasie lekcji.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
-opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i umiejętności określone programem, które są konieczne do dalszego kształcenia,
-poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania, z pomocą nauczyciela, typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o niewielkim stopniu trudności,
-potrafi korzystać, przy pomocy nauczyciela, z takich źródeł wiedzy, jak układ okresowy pierwiastków, wykresy, tablice,
-z pomocą nauczyciela potrafi bezpiecznie wykonać doświadczenie chemiczne,
-potrafi przy pomocy nauczyciela pisać i uzgadniać równania reakcji chemicznych,
-w czasie lekcji wykazuje się aktywnością w stopniu zadawalającym.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
-ma braki w opanowaniu wiadomości określonych programem nauczania, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia,
-rozwiązuje z pomocą nauczyciela typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o niewielkim stopniu trudności,
-z pomocą nauczyciela potrafi bezpiecznie wykonywać bardzo proste eksperymenty chemiczne, pisać proste wzory chemiczne i równania chemiczne,
-przejawia niesystematyczne pewne zaangażowanie w proces uczenia się.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
-nie opanował tych wiadomości i umiejętności określonych programem, które są konieczne do dalszego kształcenia się,
-nie potrafi rozwiązać zadań teoretycznych lub praktycznych o elementarnym stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela,
-nie zna symboliki chemicznej,
-nie potrafi napisać prostych wzorów chemicznych i najprostszych równań chemicznych nawet z pomocą nauczyciela,
-nie potrafi bezpiecznie posługiwać się prostym sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi,
-nie wykazuje zadawalającej aktywności poznawczej i chęci do pracy.
Umowa „Nauczyciel – Uczeń”:
- początek lekcji: zapis „Lekcja” wraz z numerem i datą,
- temat lekcji: zapis „Temat:................ .”
- wszystkie notatki z lekcji,
- temat zadania domowego: zapis „Zadanie” wraz z treścią.
Procentowa ilość uzyskanych punktów |
Ocena |
0% - 32% |
niedostateczny |
33% - 49% |
dopuszczający |
50% - 74% |
dostateczny |
75% - 89% |
dobry |
90% - 195% |
bardzo dobry |
96% -100% |
celujący |
Podejście do oceniania osiągnięć uczniów:
Ustalenia końcowe:
“Prawdziwie wielki jest ten człowiek, który chce się czegoś nauczyć”
32-731 Żegocina
Łąkta Górna 304