Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Informatyka

Przedmiotowe zasady oceniania z informatyki

w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Łakcie Górnej

 

  Zgodny z:

  1. art.44zb ustawy z dnia 7 września1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018 r. poz. 1457, 1560, 1669 i 2245)
  2. Rozporządzeniem ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. (z późniejszymi zmianami)
  3. Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. 2017). (z późniejszymi zmianami)
  4. Statutem Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Łąkcie Górnej
  5. Regulaminem nauczania zdalnego

 

Nauczyciel na początku roku szkolnego informuje uczniów o wymaganiach na poszczególne oceny.

Oceny dotyczą różnych zagadnień,

  • ćwiczeń wykonywanych podczas lekcji,
  • odpowiedzi na pytania,
  • zadań domowych,
  • aktywności podczas lekcji,
  • ćwiczeń sprawdzających i sprawdzianów.

Ocena ćwiczeń wykonywanych podczas lekcji

W trakcie indywidualnej pracy uczniów nauczyciel zwraca szczególną uwagę
na samodzielność wykonywania przez uczniów ćwiczeń oraz korzystanie z instrukcji zawartej w podręczniku (przykładu), a nie wyłącznie z pomocy „sąsiedzkiej” czy pytań kierowanych do nauczyciela.

Należy wymagać od uczniów korzystania z podręcznika. Uczniowie powinni starać się czytać samodzielnie polecenia (instrukcje).

Uczniom z trudnościami nauczyciel pomaga, ale nie powinien wykonywać za nich ćwiczenia.

Nauczyciel ocenia czy działania ucznia są świadome. Ważne jest również, czy uczeń wykonuje wszystkie czynności planowo i nie działa chaotycznie lub przypadkowo.

Premiowani są uczniowie, którzy wykonają zadanie samodzielnie i poprawnie, czas wykonania zadania nie jest miernikiem oceny.

Gdy wykonywane ćwiczenie jest podsumowaniem większego działu, w ocenie uwzględnia się opanowanie wszystkich umiejętności przewidzianych w programie dla danego tematu.

Podczas wykonywania ćwiczeń zasadne jest ocenienie na tej samej lekcji wszystkich uczniów.

Uwaga:

Jeśli zdarzy się sytuacja, że dwie osoby pracują przy jednym komputerze, należy tak planować zajęcia, aby uczniowie mogli wykonywać ćwiczenia na zmianę. Tej zasady należy przestrzegać i egzekwować ją, by nie dochodziło do sytuacji, w której pracuje tylko uczeń bardziej sprawny TIK.

Ocena odpowiedzi na pytania

Bardzo często uczniowie, w ramach zadania domowego, przygotowują w domu odpowiedzi na pytania z podręcznika – ustnie lub pisemnie, które podlegają ocenie.

W trakcie wykonywania przez uczniów ćwiczeń można zadawać pytania o zastosowaną metodę lub sposób otrzymania danego rozwiązania.

Zwraca się uwagę na sposób formułowania odpowiedzi: czy uczeń posługuje się słownictwem potocznym, czy używa określeń fachowych i rozumie znaczenie pojawiających się pojęć. Zachęca się uczniów do wyszukania zasady czy metody w podręczniku, jeśli uczeń zapomniał, jak się ona nazywa (np. przeciągnij i upuść).

Ocena zadań domowych

Uczeń powinien systematycznie i terminowo odrabiać zadanie domowe (ustne, pisemne, praktyczne).

Zadania powinny być odrabiane w zeszycie przedmiotowym, którego posiadanie
i prowadzenie jest obowiązkowe.

Na każdej lekcji uczeń powinien zapisywać temat i omówione zagadnienia (hasłowo).

Ocena aktywności podczas lekcji

Za poprawne odpowiedzi otrzymuje plusy, wg zasady przeliczania (na koniec półrocza)

6 plusów – ocena celująca,

5 plusów – ocena bardzo dobra,

4 plusy – ocena dobra.

Za mniejszą liczbę plusów nie stawia się ocen.

W niektórych przypadkach, gdy podczas jednych zajęć uczeń wykaże się szczególną aktywnością i dodatkowymi umiejętnościami, można postawić uczniowi od razu ocenę, jednak nie niższą niż dobra.

Ocena ćwiczeń sprawdzających i sprawdzianów

Ćwiczenia sprawdzające i sprawdziany mają precyzyjnie określony zakres tematyczny
i formę ułatwiającą  jednoznaczną ocenę (np. w postaci wypunktowanych poleceń).

Forma zadań nie powinna odbiegać od ćwiczeń, które uczniowie wykonują na zajęciach.

Nie stosuje się zaliczania przedmiotu pod koniec półrocza.

W ocenie uwzględnia się wykonanie wszystkich poleceń zgodnie z ich treścią.

Ćwiczenia sprawdzające dotyczą części praktycznej przedmiotu – posługiwania się komputerem i programami.

Sprawdziany składają się z części teoretycznej i/lub praktycznej (w zależności od partii zrealizowanego materiału).

 

W przypadku punktowego oceniania testów i sprawdzianów obowiązuje następujący

przelicznik procentowy punktów na ocenę:

96% - 100% (ewentualnie + zadanie dodatkowe) - celujący

90% - 95% - bardzo dobry

75% - 89% - dobry

50% - 74% - ocena dostateczny

33% - 49% - ocena dopuszczający

0% - 32% - ocena niedostateczny

Na sprawdzianie (np. praktycznym) można dopuścić możliwość skorzystania przez ucznia
z podręcznika i własnego zeszytu przedmiotowego. Pozwala to na kształcenie umiejętności wyszukiwania i korzystania z informacji, a nie uczenia się tekstu na pamięć, często bez zrozumienia.

Ocenianie ucznia, który jest bardziej zainteresowany przedmiotem

Za co szóstka?

Szóstkę należy stawiać za wykonanie zadań ujętych w podręczniku jako zadania dla zainteresowanych oraz innych nadprogramowych prac i poleceń, których przygotowanie wymaga korzystania z dodatkowych źródeł oraz wykazania się umiejętnościami wskazującymi na samodzielne zgłębianie przez ucznia możliwości danego programu.

Uczeń powinien otrzymać szóstkę także za rozwiązywanie zadań na konkursy informatyczne
i za branie udziału w takich konkursach.

Warunki i sposób oceniania uczniów oraz zasady organizacji sprawdzianów i innych prac kontrolnych określone są w Statucie Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Łąkcie Górnej.

Data dodania: 2021-10-08 14:27:16
Data edycji: 2023-08-31 11:21:58
Ilość wyświetleń: 868

“Prawdziwie wielki jest ten człowiek, który chce się czegoś nauczyć”

Jan Paweł II
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej