32-731 Żegocina
Łąkta Górna 304
Przedmiotowe zasady oceniania z informatyki
w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Łakcie Górnej
Zgodny z:
Nauczyciel na początku roku szkolnego informuje uczniów o wymaganiach na poszczególne oceny.
Oceny dotyczą różnych zagadnień,
Ocena ćwiczeń wykonywanych podczas lekcji
W trakcie indywidualnej pracy uczniów nauczyciel zwraca szczególną uwagę
na samodzielność wykonywania przez uczniów ćwiczeń oraz korzystanie z instrukcji zawartej w podręczniku (przykładu), a nie wyłącznie z pomocy „sąsiedzkiej” czy pytań kierowanych do nauczyciela.
Należy wymagać od uczniów korzystania z podręcznika. Uczniowie powinni starać się czytać samodzielnie polecenia (instrukcje).
Uczniom z trudnościami nauczyciel pomaga, ale nie powinien wykonywać za nich ćwiczenia.
Nauczyciel ocenia czy działania ucznia są świadome. Ważne jest również, czy uczeń wykonuje wszystkie czynności planowo i nie działa chaotycznie lub przypadkowo.
Premiowani są uczniowie, którzy wykonają zadanie samodzielnie i poprawnie, czas wykonania zadania nie jest miernikiem oceny.
Gdy wykonywane ćwiczenie jest podsumowaniem większego działu, w ocenie uwzględnia się opanowanie wszystkich umiejętności przewidzianych w programie dla danego tematu.
Podczas wykonywania ćwiczeń zasadne jest ocenienie na tej samej lekcji wszystkich uczniów.
Uwaga:
Jeśli zdarzy się sytuacja, że dwie osoby pracują przy jednym komputerze, należy tak planować zajęcia, aby uczniowie mogli wykonywać ćwiczenia na zmianę. Tej zasady należy przestrzegać i egzekwować ją, by nie dochodziło do sytuacji, w której pracuje tylko uczeń bardziej sprawny TIK.
Ocena odpowiedzi na pytania
Bardzo często uczniowie, w ramach zadania domowego, przygotowują w domu odpowiedzi na pytania z podręcznika – ustnie lub pisemnie, które podlegają ocenie.
W trakcie wykonywania przez uczniów ćwiczeń można zadawać pytania o zastosowaną metodę lub sposób otrzymania danego rozwiązania.
Zwraca się uwagę na sposób formułowania odpowiedzi: czy uczeń posługuje się słownictwem potocznym, czy używa określeń fachowych i rozumie znaczenie pojawiających się pojęć. Zachęca się uczniów do wyszukania zasady czy metody w podręczniku, jeśli uczeń zapomniał, jak się ona nazywa (np. przeciągnij i upuść).
Ocena zadań domowych
Uczeń powinien systematycznie i terminowo odrabiać zadanie domowe (ustne, pisemne, praktyczne).
Zadania powinny być odrabiane w zeszycie przedmiotowym, którego posiadanie
i prowadzenie jest obowiązkowe.
Na każdej lekcji uczeń powinien zapisywać temat i omówione zagadnienia (hasłowo).
Ocena aktywności podczas lekcji
Za poprawne odpowiedzi otrzymuje plusy, wg zasady przeliczania (na koniec półrocza)
6 plusów – ocena celująca,
5 plusów – ocena bardzo dobra,
4 plusy – ocena dobra.
Za mniejszą liczbę plusów nie stawia się ocen.
W niektórych przypadkach, gdy podczas jednych zajęć uczeń wykaże się szczególną aktywnością i dodatkowymi umiejętnościami, można postawić uczniowi od razu ocenę, jednak nie niższą niż dobra.
Ocena ćwiczeń sprawdzających i sprawdzianów
Ćwiczenia sprawdzające i sprawdziany mają precyzyjnie określony zakres tematyczny
i formę ułatwiającą jednoznaczną ocenę (np. w postaci wypunktowanych poleceń).
Forma zadań nie powinna odbiegać od ćwiczeń, które uczniowie wykonują na zajęciach.
Nie stosuje się zaliczania przedmiotu pod koniec półrocza.
W ocenie uwzględnia się wykonanie wszystkich poleceń zgodnie z ich treścią.
Ćwiczenia sprawdzające dotyczą części praktycznej przedmiotu – posługiwania się komputerem i programami.
Sprawdziany składają się z części teoretycznej i/lub praktycznej (w zależności od partii zrealizowanego materiału).
W przypadku punktowego oceniania testów i sprawdzianów obowiązuje następujący
przelicznik procentowy punktów na ocenę:
96% - 100% (ewentualnie + zadanie dodatkowe) - celujący
90% - 95% - bardzo dobry
75% - 89% - dobry
50% - 74% - ocena dostateczny
33% - 49% - ocena dopuszczający
0% - 32% - ocena niedostateczny
Na sprawdzianie (np. praktycznym) można dopuścić możliwość skorzystania przez ucznia
z podręcznika i własnego zeszytu przedmiotowego. Pozwala to na kształcenie umiejętności wyszukiwania i korzystania z informacji, a nie uczenia się tekstu na pamięć, często bez zrozumienia.
Ocenianie ucznia, który jest bardziej zainteresowany przedmiotem
Za co szóstka?
Szóstkę należy stawiać za wykonanie zadań ujętych w podręczniku jako zadania dla zainteresowanych oraz innych nadprogramowych prac i poleceń, których przygotowanie wymaga korzystania z dodatkowych źródeł oraz wykazania się umiejętnościami wskazującymi na samodzielne zgłębianie przez ucznia możliwości danego programu.
Uczeń powinien otrzymać szóstkę także za rozwiązywanie zadań na konkursy informatyczne
i za branie udziału w takich konkursach.
Warunki i sposób oceniania uczniów oraz zasady organizacji sprawdzianów i innych prac kontrolnych określone są w Statucie Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Łąkcie Górnej.
“Prawdziwie wielki jest ten człowiek, który chce się czegoś nauczyć”
32-731 Żegocina
Łąkta Górna 304