32-731 Żegocina
Łąkta Górna 304
Postawy |
Opis chwytu |
„ zasadnicza” |
Sztandar oparty na trzewiku drzewca przy prawej nodze na wysokości czubka buta. Drzewce przytrzymywane prawą ręką powyżej pasa, łokieć prawej ręki lekko przyciągnięty do ciała. Lewa ręka opuszczona wzdłuż ciała. |
„spocznij” |
Sztandar trzymany przy prawej nodze jak w postawie „zasadniczej”. Chorąży i asysta w postawie „spocznij”. |
„sztandar spocznij” |
Sztandar jest umieszczany w stojaku przez chorążego pocztu, asysta w postawie „zasadniczej”. |
„na ramię” |
Chorąży kładzie drzewce prawą ręką(pomaga lewą) na prawe ramię i trzyma je pod kątem 45o. Płat sztandaru musi być oddalony od barku przynajmniej na szerokość dłoni. |
„prezentuj” |
Z postawy „zasadniczej” chorąży podnosi prawą ręką sztandar do położenia pionowego przy prawym ramieniu (dłoń prawej ręki na wysokość barku), następnie lewą ręką chwyta drzewce sztandaru tuż pod prawą, po czym opuszcza prawą rękę obejmując nią dolną część drzewca. |
Salutowanie w miejscu |
Wykonuje się z postawy „prezentuj”; chorąży robi zwrot w prawo skos z równoczesnym wysunięciem lewej nogi w przód na odległość jednej stopy i pochyla sztandar w przód pod kątem do 45o. Po zakończeniu salutowania, przechodzi do postawy „prezentuj” i „spocznij”. |
Salutowanie w marszu |
Z położenia „na ramię” w taki sam sposób jak przy salutowaniu w miejscu. Komendy „na prawo patrz” – pochyla sztandar; „baczność” bierze sztandar na ramię |
wprowadzenie sztandaru
L.p. |
Komendy |
Opis sytuacyjny zachowania się uczestników po komendzie |
Poczet sztandarowy |
Sztandar |
1. |
Proszę o powstanie |
- uczestnicy powstają |
|
|
2. |
"Baczność!" na wprost do raportu patrz: Panie dyrektorze zgłaszam młodzież Zespołu Szkół im. Jana Pawła II na ……………. |
- uczestnicy w postawie |
|
|
3. |
„Spocznij!” |
- uczestnicy w postawie |
- przygotowanie do wyjścia |
- postawa „na ramię” |
4. |
"Baczność!" sztandar wprowadzić |
- uczestnicy w postawie |
-wprowadzenie sztandaru - zatrzymanie na ustalonym miejscu |
- w postawie "na ramię w marszu" - postawa "prezentuj" |
5. |
"Do hymnu!" |
- uczestnicy w postawie |
- postawa ”zasadnicza” |
- postawa "salutowanie w miejscu" |
6. |
„Po hymnie!” |
- uczestnicy w postawie |
- spocznij |
- postawa "prezentuj" - postawa "spocznij" |
7. |
"Baczność!" sztandar spocznij |
- uczestnicy w postawie |
- umieszczenie sztandaru w stojaku i przyjęcie przez poczet postawy „baczność” |
|
8. |
Proszę o zajęcie miejsc siedzących |
uczestnicy siadają |
- poczet siada |
|
wyprowadzenie sztandaru
L.p. |
Komendy |
Opis sytuacyjny zachowania się uczestników po komendzie |
Poczet sztandarowy |
Sztandar |
1. |
Proszę o powstanie |
- uczestnicy powstają |
- poczet wstaje |
|
2. |
"Baczność!" sztandar wyprowadzić |
- uczestnicy w postawie |
- wyprowadzenie sztandaru
|
- w postawie "na ramię w marszu"
|
3. |
Dzisiejszą uroczystość uważam za zakończoną |
- uczestnicy wychodzą |
|
|
przekazanie opieki nad sztandarem
L.p. |
Komendy |
Opis sytuacyjny zachowania się uczestników po komendzie |
Poczet sztandarowy |
Sztandar |
1. |
Proszę o powstanie |
- uczestnicy powstają |
- poczet wstaje |
|
2. |
"Baczność!" Sztandar wystąp |
- uczestnicy w postawie |
- wystąpienie sztandaru na ustalone miejsce - następnie wychodzi nowy skład pocztu |
- w postawie "na ramię w marszu" - postawa "salutowanie w miejscu" |
3. |
dotychczasowy chorąży: Przekazujemy Wam sztandar – symbol wiary , prawdy, dobra i piękna oraz ideałów, którym był wierny patron naszej szkoły Jan Paweł II. Opiekujcie się nim i godnie reprezentujcie naszą szkołę. nowy chorąży: Przyjmujemy od was sztandar . Obiecujemy dbać o niego, sumiennie wypełniać swoje obowiązki i być godnymi reprezentantami Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Łąkcie Górnej. |
- uczestnicy w postawie |
|
- postawa "salutowanie w miejscu" |
4. |
|
- uczestnicy w postawie |
- nowy chorąży przyklęka na prawe kolano, całuje róg sztandaru, po tym następuje przekazanie sztandaru, a następnie pozostałych oznak pocztu sztandarowego: szarf i rękawiczek |
- postawa "prezentuj" - postawa "salutowanie w miejscu" |
5. |
„Spocznij!” |
- uczestnicy w postawie |
- nowy poczet w postawie „spocznij”, stary dołącza do pozostałych na sali uczniów. |
- postawa „spocznij” |
6. |
"Baczność!" sztandar wyprowadzić |
- uczestnicy w postawie |
- wyprowadzenie sztandaru |
- w postawie "na ramię w marszu” |
ślubowanie klas pierwszych
L.p. |
Komendy |
Opis sytuacyjny zachowania się uczestników po komendzie |
Poczet sztandarowy |
Sztandar |
1. |
Proszę o powstanie |
- uczestnicy powstają |
- poczet wstaje |
|
2. |
"Baczność!" sztandar wystąp |
- uczestnicy w postawie |
- wystąpienie sztandaru na ustalone miejsce |
- w postawie "na ramię w marszu" |
3. |
„Spocznij!” |
- uczestnicy w postawie |
- poczet w postawie spocznij |
- w postawie „spocznij” |
4. |
„Do ślubowania!” P: My uczniowie Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Łąkcie Górnej Ślubujemy: - dobrą nauką i zachowaniem rozsławiać imię naszej szkoły, U: Ślubujemy! P: - swoje życie wzorować na postaci wielkiego Polaka – naszego Patrona Jana Pawła II, U: Ślubujemy! P: - Zdobytą wiedzę, umiejętności i sprawności jak najlepiej wykorzystywać w poszukiwaniu prawdy, dobra i piękna, U: Ślubujemy! P: - zawsze sumienną pracą i uczciwym Życiem służyć wszystkim ludziom i Ojczyźnie U: Ślubujemy!
|
- ślubujący uczestnicy w postawie „do ślubowania”, pozostali w postawie „zasadniczej” |
- poczet w postawie „zasadniczej” |
- postawa "prezentuj"
|
5. |
„Po ślubowaniu!” |
- uczestnicy w postawie |
- poczet w postawie „spocznij” |
- postawa „spocznij” |
6. |
"Baczność!" sztandar wyprowadzić |
- uczestnicy w postawie |
- wyprowadzenie sztandaru |
- w postawie "na ramię w marszu" |
Sztandar szkoły może brać udział w uroczystościach rocznicowych organizowanych przez administrację samorządową i państwową oraz w uroczystościach religijnych: mszy świętej, uroczystościach pogrzebowych i innych. Zachowuje wówczas ceremoniał organizatora.
“Prawdziwie wielki jest ten człowiek, który chce się czegoś nauczyć”
32-731 Żegocina
Łąkta Górna 304