Szkoła z lotu ptaka
Budynek szkoły
Szkoła zimą
Boisko szkolne
Uczniowie szkoły

0         10 listopada uczniowie klas gimnazjalnych i klasy VII szkoły podstawowej pojechali na wycieczkę dydaktyczną do Oświęcimia. Ich celem było zapoznanie się z historią, religią, zwyczajami i holokaustem narodu żydowskiego.

     Pobyt w Oświęcimiu rozpoczęli od wizyty na cmentarzu żydowskim, różniącym się od znanych nam cmentarzy, na których spoczywają nasi bliscy. Pierwszą zasadą obowiązującą w tym miejscu to konieczność nakrycia głowy przez mężczyzn. Dla chłopców, którzy nie posiadali własnych czapek pani przewodnik zaoferowała jarmułki, rytualne nakrycia głowy żydowskich mężczyzn. Wygląd cmentarza to gęsto rozmieszczone macewy - kamienne tablice wbite w ziemię, na których znajdują się symbole informujące zwiedzających o osobie, która pod nią spoczywa.

       Kolejnym punktem wycieczki było odwiedzenie synagogi, jedynego domu modlitwy, który przetrwał wojnę. W czasie okupacji był magazynem żywności.  Pani przewodnik opowiedziała o roli jaką pełni synagoga w życiu żydowskich rodzin, o jej wyposażeniu, gdzie przechowywana jest Tora - zwoje ksiąg Starego Testamentu oraz o zwyczajach i świętach żydowskich.    

1 2 3
 Cmentarz Żydowski.  Synagoga i pani przewodnik w miejscu, gdzie czyta się Torę.

 

           Największe wrażenie na uczestnikach wycieczki wywarło zwiedzanie muzeum Auschwitz - Birkenau. Auschwitz to obóz koncentracyjny utworzony przez nazistowskie Niemcy w przedwojennych koszarach wojskowych. Uczniowie zwiedzili tam kilka pawilonów, w których zorganizowano wystawy, będące dowodami zbrodni dokonywanych głównie na narodzie żydowskim, ale także na obywatelach wszystkich krajów podbitych przez hitlerowców. W tym obozie odbywały się pierwsze próby morderstw przy użyciu trującego gazu "Cyklonu B" oraz spalanie ofiar w krematoriach. Tu też swoje bestialskie doświadczenia na dzieciach przeprowadzał doktor Josef Mengele zwany "Aniołem Śmierci". Zobaczyliśmy także celę, gdzie męczeńską śmiercią głodową zginął św. Maksymilian Maria Kolbe. 

5 4 6
   Tereny przed blokami, w których mieszkali więźniowie też były miejscami cierpienia i śmierci.
 7  8  9
 Całodzienny posiłek okraszony kamieniami i trocinami.  Dzień z życia więźnia - na obrazach.

 Zdjęcia więźniow z początku działania obozu,

potem były tatuowane numery.

 10  11  12
 Sala opisująca dramat dzieci w obozie. Spis osob pochodzenia żydowskiego, którzy zginęłi w obozie.   Plan  i zasady działania krematorium.

 

       Jednak największa "fabryka śmierci" to obóz w Birkenau. Zwiedzaniu tej części muzeum towarzyszył uczniom zimny wiatr i zmierzch, dlatego w sposób szczególny można było zrozumieć jakie warunki panowały w drewnianych pełnych szczelin barakach zamieszkanych przez więźniów, których na rampie kolejowej po przyjeździe do obozu skierowano do grupy osób zdatnych do pracy. Pozostali starsi, młodzi bez znajomości przydatnych w obozie umiejętności i dzieci, którymi nie zainteresował się doktor Mengele trafiali do komór gazowych, a następnie do krematoriów.

Wycieczkę zakończyliśmy konkluzją, ŻEBY NIGDY TAKIE RZECZY SIĘ NIE POWTÓRZYŁY !!!

13 14 15
   Rampa kolejowa w Birkenu z symbolicznym wagonem, jakim przywożono więźniów z całej Europy.
16 17 18
   Stajnia dla koni zagospodarowana na barak dla więźniów.

konk1

W dniu 14.11.2017 r. o godz. 11.00 w Galerii Miejskiej Biblioteki Publicznej w Limanowej miało miejsce uroczyste podsumowanie konkursów zorganizowanych w ramach projektu pn. „W przeddzień 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości…” Projekt ten jest częścią zadania publicznego Województwa Małopolskiego w dziedzinie kultury w 2017 roku pn. „MECENAT MAŁOPOLSKI”. Jego głównym celem było kształtowanie postaw patriotycznych, było upowszechnianie wiedzy z zakresu historii i tradycji narodowych Polski oraz podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości, a także budowanie świadomości narodowej i obywatelskiej. Wśród nagrodzonych w Wojewódzkim Konkursie Plastycznym „Współczesny mały i duży Patriota” znalazły się trzy uczennice ze szkoły w Łąkcie Górnej:

  1. Justyna Janas z klasy VII SP w Łąkcie Górnej- zdobyła IV miejsce
  2. Klaudia Adamczyk z klasy III gimnazjum w Łąkcie Górnej- wyróżnienie
  3. Julia Grabiasz z klasy III gimnazjum w Łąkcie Górnej- wyróżnienie

Wraz z opiekunem konkursu –p. Teresą Białką uczestniczyły w uroczystości połączonej z wręczeniem nagród, wyróżnień oraz dyplomów dla najlepszych uczestników. Mogły również oglądnąć galerię nagrodzonych prac. Z pewnością mogą mieć sporą satysfakcję, gdyż ich prace znalazły się w grupie 12 nagrodzonych w konkursie plastycznym i warto nadmienić iż wpłynęło na konkurs ok. 400 prac.

Serdecznie gratulujemy uczennicom i życzymy im dalszych sukcesów w konkursach plastycznych i rozwijania zdolności plastycznych.

20171114 103518    20171114 103727    
         
20171114 110111   li5    

 

li4      li1       li3
                                                  

sniadanie daje moc 072

W dniu 8 listopada 2017 roku uczniowie klas I- III naszej szkoły pod opieką swoich wychowawczyń uczestniczyli w ogólnopolskim projekcie: „ Śniadanie daje moc”. Jest to projekt prozdrowotny mający na celu wdrażanie dzieci do zdrowego trybu życia, którego jednym z najważniejszych elementów jest zdrowe śniadanie dające siłę i energię na całe przedpołudnie czyli czas nauki w szkole.

            Uczniowie z poszczególnych klas przygotowali piękne plakaty do 3 wybranych dla danej klasy zasad zdrowego odżywiania.

Klasa I A:

1. Do szkoły wychodź po śniadaniu i ze śniadaniem;

2. Mleko, jogurty i sery to podpora mocnych kości;

3. Zawsze myj ręce przed posiłkiem.

 Klasa I B:

1. Pięć posiłków w ciągu dnia jest na piątkę;

2. Jedz o stałych porach i nie spiesz się;

3. Mięso, jaja czy ryby- możesz wybierać.

 Klasa II:

1. Pamiętaj o kaszach, jedz chleb nie bułeczki;

2. Dzieci bez pięciu porcji świeżych warzyw, owoców i soków to dzień stracony;

3. Posiłek obiadowy to zapas sił na aktywne popołudnie.

 Klasa III:

1. Kolację zjadam wieczorem, nie tuż przed snem;

2. Dobrą wodą gaś pragnienie;

3. Ruch bez ograniczeń, słodycze z umiarem.

 Następnie każda z klas zakupiła produkty i przygotowała wyspy:

klasa IA- Wyspę Kanapkową

klasa IB- Wyspę Warzywną

klasa II- Wyspę Owocową

klasa III- Wyspę Deserową

Po umyciu rąk i ubraniu kolorowych fartuszków i chusteczek, dzieci przystąpiły do robienia samodzielnie pysznego, zdrowego śniadania, na które składały się:

- kanapka z sałatą, serem, warzywami lub miodem i dżemem ( z własnego wyrobu);

- szaszłyk owocowy zrobiony z ulubionych owoców;

- jogurt naturalny z owocami, płatkami, orzechami, otrębami itp.

- do picia soki z różnych owoców lub woda mineralna niegazowana z cytryną i miętą.

Radości i pomysłowości nie było końca. Dzieci wyraziły chęć uczestnictwa w tym projekcie w następnym roku. Zapraszamy do krótkiej relacji fotograficznej z tego projektu.

 

PRZYGOTOWANIA DO PROJEKTU:

20171107 085429   20171107 091351     sniadanie daje moc 023   sniadanie daje moc 012

Robimy plakaty, myjemy ręce, ubieramy odpowiednie stroje i przygotowujemy posiłki   

                                                                                 NASZE PLAKATY:

    20171107 141558
 
  20171107 141553    

                                                                                                        WYSPY:

 

sniadanie daje moc 029

 

     sniadanie daje moc 030     sniadanie daje moc 078      sniadanie daje moc 031
 Wyspa kanapkowa   Wyspa owocowa    Wyspa warzywna    Wyspa deserowa

                                                                                                               

                                                                                                         PYSZNE KANAPKI:

sniadanie daje moc 101    sniadanie daje moc 127   sniadanie daje moc 162    sniadanie daje moc 181
             
sniadanie daje moc 149      sniadanie daje moc 216   sniadanie daje moc 133   sniadanie daje moc 199

                                                                                                          

                                                                                                  OWOCOWE SZASZŁYKI:

sniadanie daje moc 202        sniadanie daje moc 266   sniadanie daje moc 255    sniadanie daje moc 263

                                                                                                             

                                                                                                JOGURTOWE DESERY:

sniadanie daje moc 300   sniadanie daje moc 278   sniadanie daje moc 273   sniadanie daje moc 297
             
             
             
  
 

 

0
Uczestnicy V Szkolnego Konkursu Patriotycznego - Pieśń Patriotyczna

 

         Listopad to miesiąc szczególny – pełen refleksji, zadumy. To także czas wspomnień o losach naszej Ojczyzny – do tego, jak co roku, zachęcił uczniów Samorząd Uczniowski.                        

3 listopada odbył się V Szkolny Konkurs Patriotyczny - Pieśń Patriotyczna. Zainteresowanie udziałem w konkursie było duże, szczególnie wśród najmłodszych uczniów. Przed jury zaprezentowało się 32 uczestników. Tegoroczny repertuar był urozmaicony - nie zabrakło starych przebojów, jak i nowych piosenek. Komisja konkursowa miała niełatwe zadanie do wykonania, dlatego zdecydowała o przyznaniu równorzędnych wyróżnień w poszczególnych grupach wiekowych.

1 2 3
Występy uczestników konkursu

 

 Wyróżnienia otrzymali:    

    -  klasy I-III sp

Maja Cybulska z kl. I a

trio wokalne z kl. I b w składzie: Karol Guzik, Kacper Wrona, Adam Wolak

Mateusz Guzik z kl. I b

Nikola Janiczek kl. II

Paulina Rogóż kl. III

Weronika Marczak kl. III

-  klasy IV-VI sp

Wiktoria Kępa kl. IV

Wojciech Guzik kl. V

klasy VII sp, II – III g

Jakub Kępa kl. II G

Wiktoria Piech kl. III G

            Uczniowie ci zaprezentują się podczas akademii z okazji Narodowego Święta Niepodległości. Wtedy też otrzymają pamiątkowe dyplomy i nagrody.  Podczas uroczystego apelu poznamy również zwycięzców w kategorii praca plastyczna. ( W tym roku nowość w konkursie SU. )

4 5
 Jury oglada prace plastyczne...  i ogłasza wyniki konkursu

 

 6
 Wyróżnieni uczestnicy konkursu - Pieśń Patriotyczna

 

 

2

Uczniowie klasy II SP pod opieką swojej wychowawczyni pani Lucyny Bakalarz zrealizowali projekt pod tytułem ,,Jesienny las.” Na podstawie wycieczek, obserwacji, wiadomości w podręczniku i internecie oraz kolorowych albumów ze szkolnej biblioteki i własnych doświadczeń, zdobyli i opanowali wiadomości związane z lasem, takie jak:

- warstwy lasu

- drzewa liściaste i iglaste

- grzyby jadalne i trujące

- świat zwierząt leśnych

- praca leśnika

- znaczenie lasu dla człowieka.

W ramach projektu uczniowie wykonali:

  • pracę w grupach pt. ,,Warstwy lasu”
  • prace indywidualne: albumy z przykładami drzew liściastych i iglastych
  • prace plastyczno – techniczne: ,, Jesienne stworki” oraz z plasteliny ,,Grzyby jadalne i trujące”.
3 4 5
     
8  10  12
     
 16  14  15
     
20 21 22
     
23 25 28